4 Ekim 2021 Pazartesi

ERDAL ÖZ- GÜNLÜKLER

YARIN, NASIL BİR GÜN OLACAKSIN!
1956-1998


 "Bu defterle kendimi çözümlemeye, kendimi tanımlamaya, kendimi kurmaya çalışıyorum. Her yazdığım kadar kendimin dışına çıkıyor, kendimi eksiltiyorum, azaltıyorum. Ama içim temizleniyor.  Düşüncelerim somutlaşıyor. Biraz da kendime dışarıdan bakmak oluyor bu. " 

    Önsözü Ayşe Sarısayın tarafından yazılmış olan kitabın elimdeki ikinci basımı 2016'da yapılmış olup 429 sayfadır. 

    Kitap üstteki alıntıdan da anlaşılacağı üzere Erdal Öz 'ün bir kendine dışarıdan bakma hali denebilir, ya da özetle günlük notları. 

    Erdal Öz 'ün kim olduğunu bilmeyenlerinizin olabilirliğini düşünerek Can Yayınları kurucusu olduğu notunu düşüyorum buraya, fakat kitapta anlattığı zaman Can Yayınları değil Sergi Kitabevi zamanları, bilhassa 1956-1978 arası oldukça detaylı,  hapishane ve tutuklu kaldığı zamanlar ise benim için etkileyiciliği en yüksek kısımları oldu.

    13 Haziran 1972 'de şu notu yazmış defterine:
" Dinin katı kuralları hep kocaman bir duvar çekiyor yurdumun zavallı çocuklarına ve aşılamıyor bu duvar. "
Bu tespit 50 yıl sonra bile değişmiyor ne yazık ki.

Ve şöyle yazıyor bir sayfada, 
"Bu kalabalıktan bıktım sanıyorum.  Daha yalnız, daha sessiz bir köşe arandım boyuna. En sessiz köşe içimdi."

Onca kalabalık çevresine rağmen yalnız hissetmek...


    Erdal Öz, yaşanan dönem itibariyle olsun, hukuk öğrenimi ile olsun,  daha önceden okumuş olduğum hikayeleri ile olsun zaten bilgi birikimi yönünden fazlasıyla kendini kanıtlamış ve saygı duyduğum biriydi  ve fakat bu günlükler ile, yansıttığı düşünce yapısı ve nezaketiyle de hayran etti beni kendine. 

    Ve dil üzerine fikirlerini, hepsine katılmasam da , yazın üzerine düşüncelerini okumak gerçekten inanılmaz bir keyifti. En karanlık, en umutsuz anlarında bile sanki yanında hem yazıyor hem okuyor gibiydi bu kitabın okunurken verdiği his.
Ve en sevdiklerimden biri:
" Yalnızlığı seviyorum ama insansızlığa dayanamıyorum. "

    Kitabın pek çok yerini çizmekle kalmadım,  bazı kitap ve yazar isimlerini de not ettim kendime.

    Bunlardan bilhassa , Calvino'dan Bir Okurun Serüveni'ni okumayı çok hevesle bekliyorum. 

    Biliyorum çok uzattım ama ısrar ve istekle tavsiye ediyorum kitabı arkadaşlar, bilhassa Türk Edebiyatına gönül vermiş olanlarınız ya da  50 kuşağı yazarlarını seven arkadaşlar için oldukça hoş bir okuma olacağı kanaatindeyim. 

Sağlık, kitap ve şans sizinle olsun.






18 yorum:

  1. bu ülkeden iyi ki erdal öz geçmiş listeme ekledim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      iyi ki bizim diyebilmek bazı kişiler için, paha biçilemez :)

      Sil
  2. İdeolojik sebeplerle hapis yatan insanların hayatı, bilgi birikimi ve anıları gerçekten ilgi çekiyor :) Teşekkürler ısrarlı ve istekli tavsiye için:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SznBsl,
      belki de hayatı ve bilgi birikimi sağlam insanların neden hapis yatmakta olduklarını/yattıklarını sorgulamak lazım ama işte bizim memleket :I

      Sil
  3. calvino nun kitabı da aklımda olsun, öz ün bir kitabını okuduydum, ne güzeldi, deniz gezmişler filan, günlük okumayı da severim, peki, güzel öğüt :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      vallahi unutursak birbirimize hatırlatalımCalvino'yu, zira iyi alıntılar var bu kitapta :D evet Deniz burada da var çünkü aynı hapishanede yatıyorlar, ne yazık ki Deniz hücrede olduğundan karşılaşmıyorlar bile (1-2 istisna hariç)

      Sil
  4. Merak uyandırıcı bir kitap. En kısa zamanda alıp okumayı istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. otobilgisi,
      umarım benimki kadar etkili bir okuma olur.

      Sil
  5. Bu kadar tavsiyeye okumak lazım o zaman.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. adadenizi,
      :) okusan seversin dediklerimden yoksa ısrar ne haddime :D

      Sil
  6. tarzını çok severim, okunmalı :)
    teşekkür ederim, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maviye iz süren,
      sevilmez mi kuzum ya :D, 50 kuşağı...

      Sil
  7. Günlükleri severim. Yazarı henüz okumadım. Yaralısın ve Odalarda'yı not etmişim okumak için. Belki de sen önermiştin. Bunu da kaydediyorum, bir gün mutlaka okuyacağım. Teşekkürler canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule uzundere,
      Yaralısın 'ı ben önermiş olabilirim, diğerini ben de okumadım:D sen teşekkürler canımcım :D

      Sil
  8. Günlük okumak çok güzel hele Türk edebiyatı temalıysa şahane:) eline sağlık Eylem'cim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      bir de 50 kuşağı ise anlatan, acı kan gözyaşı, ve umut ile mücadele, şimdilerde pek önemsemediğimiz değerler ile... senin de yüreğine sağlık kuzum :)

      Sil
  9. Not aldım, bu kadar tavsiye ediyorsan kesinlikle okunmalı bence de:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkeşfi,
      her okur mutlaka ERdal Öz okumalı :D

      Sil