29 Aralık 2022 Perşembe

ALGERNON'A ÇİÇEKLER-DANIEL KEYES / BKK ARALIK

 


    Sevgili blog dostu, kitap aşığı, bloguma hoş geldin. Ben de hazır sizi bulmuşken, BKK etkinliği kapsamında okuduğum kitaptan bir miktar bahsedivereyim. 

"Şimdi anlıyorum ki, üniversiteye gitmenin ve bir eğitim almanın en önemli nedenlerinden biri, tüm hayatımız boyunca doğru olduğuna inandığımız şeylerin doğru olmadığını ve hiçbir şeyin göründüğü gibi olmadığını öğrenmekmiş."

    Bazı kitaplar vardır; duyarsınız, bilirsiniz, fakat bir türlü eliniz erip okuyamazsınız. Benim için işte o kitap, bu kitaptır. Fakat siz, benim yaptığımı yapmayın, ve okumak için bu kadar uzun süre beklemeyin. Zira bazı handikaplarına rağmen muhakkak okunması gereken, size aynı olaylara farklı perspektiflerden bakma şansı verebilecek, okuduklarınızı hissettirebilecek, empati yeteneğinizi besleyebilecek, ve pek tabii, yaşamda çokça karşılaşabildiğiniz fakat dikkat etmediğiniz durumlar içinde kendinizi görmenizi  sağlayacak bir ayna olacak diye düşünüyorum.

“Şimdi boş vakitlerimin çoğunu kütüphanede okuyarak ve kitapları adeta sünger gibi içime çekerek geçiriyorum. Herhangi bir konuya özel bir şekilde odaklanmıyorum, sadece Dostoyevski, Flaubert, Dickens, Hemingway ve Faulkner’dan – elime ne geçerse – bol bol hayal ürünü romanlar okuyor ve hiç bitmeyen bir açlığı doyurmaya çalışıyorum.”

    Kitabı konusu itibarı ile detaylıca anlatmış olan; aynı zamanda Aralık ayı BKK 'nın ev sahibi ve BKK okumalarını başlatan Dövüşürken Hanımefendi Değilim 'in bloğuna bir bakmanızı salık vereyim. Bu fırsattan istifade, kendisine, bir kere daha bu kitabı okumama vesile olduğu için teşekkür edeyim.

Bu kitabın bendeki yansımalarından bahsedecek olursam:
Öncelikle hikaye birinci ağızdan anlatılıyor, bunun farkında olmak önemli, zira kahramanımız mental retardasyonlu, 32 yaşında bir erkek. Yazım yanlışları, gramer hataları ile, "noluyo ya!" diyerek başlayacağınız kitap, kahramanımızın geçireceği bir operasyon akabinde yaşadığı akıllanma süreci ile devam ediyor, fakat bu süreç o kadar ileri gidiyor ki, ameliyatı yapan Prof.lar "Noluyo ya!" demeye başlıyor. 

    Bu aşamalarda, özellikle çalıştığı ortamdaki "normal" bireylerin kendine olan yaklaşımlarındaki değişimden tutun, aile bireylerinin, bilhassa anne ile olan ilişkilerin hatırlanması ile okura analık hissiyatı sorgulatan kitabımıza -bir de aslında bu hikayede bence gereksiz kalmış-, bir aşk hikayesi karışıyor. Bu noktada "gereksiz" kelimesi yerine, yersiz uzatılmış demek daha doğru olacak gibi...



“Sevgi ve şefkat eli değmeyen zeka ve eğitim beş para etmez.”


    Kendi adıma, bu yıl okuma serüvenlerimde bana eşlik eden kitaplardan genel itibariyle memnunun, bu kitabı da memnuniyet vesilesi olanlardan biri saydığımı söylemekten çekinmeyeceğim. 2022'nin son kitabı olarak bu kitabı paylaşıyorum. 2023 daha güzel, daha sağlıklı, daha umutlu ve şansın da yüzümüze güldüğü bir yıl olsun. Hepimizin güzelliklere doyacağımız, yeniden umutlar beslemeye başlayabileceğimiz,  sürprizli bir yıl olsun. Selametle...

“Korkuyorum. Hayattan veya ölümden veya hiçlikten değil, hiç var olmamışım gibi o ışığı harcamış olmaktan korkuyorum. “






36 yorum:

  1. İyi ki uğramışım bloğunuza. Okumak, izlemek istediğim ne çok blog var "Yetişemiyorum" demek de hiç hoşuma gitmiyor ancak gerçekten yavaşladığımı hissediyorum. Bloglarda her zaman "okuma Listesi" ne bakarım. Çoğu kez çok beğendiğim yazılara bile yorum yazmaya zamanım kalmaz. Bugün kararlı davrandım.

    Düşüncelerinizi öyle güzel aktarmışsınız ki. Sızın yazınızı okuduktan sonra kitabı mutlaka okuma isteği canlandı zihnimde. Ben kitap okumak için zamanın hiç geçmediğini düşünenlerdenim. Klasikler listenize Gazap Üzümlerini de ekleyin isterseniz. Ve iyi çevirilerden seçmeye çalışın.
    Gençliğimde çok hızlı bir okuyucuydum. En güzel hediye kitaptı benim için.
    Hayat boyu öğrenme hiç bitmiyor. Hayat Okulu çok yönlü eğitiyor, yetiştiriyor. Daha önünüzde uzun yıllar var. Siz kendi kendinize not vermeye, eleştirmeye başlamışsınız bile. Ne güzel...
    Sevgilerimi iletiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Abalı,
      hoş geldiniz, çok teşekkür ederim, çok naziksiniz. Sevgiler...

      Sil
  2. Kitabı herkes beğeniyor, ben de merak ettim. Farkındalık oluşturacak bir konusu var. Aydınlatıcı bir içerik olmuş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      hakikaten, beğenilmek için yazılmış bir hikaye, sanki... teşekkür ederim.

      Sil
  3. Kitabın konusunu sevdim, ne zaman alıp okurum bu aralar gerçekten bilmiyorum:)))
    İkinci paragrafta yazmışsın ya ''siz benim yaptığımı yapmayın...''diye :) Ben onu biraz fazla yapıyorum sanırım:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkeşfi,
      ahaha ben de, ben de :) zaman o kadar kıymetli fakat ben çok hoyrat kullanıyorum, ne yazık ki :((

      Sil
  4. O kadar ama o kadar güzeldi ki, iyi ki okuduk. Benimde uzun süredir okunacak kitaplar yığınımda bekliyordu. Okunmuşa havale etmekten pek mesudum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      ben de, ben de :)) tekrar teşekkür beybi:)

      Sil
  5. Kitabın bana göre en çarpıcı yeri kahramanın zekâ düzeyi iyileşince çalıştığı fırında arkadaşları tarafından dışlanıp zekâsı geriye dönünce aynı arkadaşların ona kucak açmasıydı. Beğenerek okuduk bu ayın kitabını. 2023 yılının tüm kitapseverler için bol okumalı geçmesini diliyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      evet, nasıl bir trajedi değil mi. Bu yıl ins süper ötesi verimli okumalarımız olsun:)

      Sil
  6. Öyle bir anlatmışsın ki kitabı, okunacaklar arasına aldım. Hatta hemen gidip kütüphanede var mı bakacağım netten.

    YanıtlaSil
  7. dünyada en çok satan ilk on kitap arasında bu, 50 milyon kopyayı geçenler, birincilik yeşilin kızında :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      wuuu süpermiş :) yeşilin kızı, temam, aklımda :)

      Sil
  8. Selamlar, kitap hakkında her okuduğum yazıda yeni bilgiler ediniyorum. Kitabın kahramanını çocuk olarak düşünmüştüm. Yetişkin bir adammış. Kitap şu an kafamda farklı bir yere oturdu. Ama olumsuz anlamda değil.
    Yorum için çok teşekkür ediyorum, mutlu yıllar diliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. filmgündemi,
      :) mental olarak o kadar naif ki, bir çocuk "saflığı"nın algısı ile okumanız çok olası, fakat hikaye devamında yaşananları kahramanın yaşına binaen okumak zorunda kalıyorsunuz.

      Sil
  9. Ben de en çok bu alıntıyı sevdim, şefkat çok onemli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevkoz,
      bazı kitaplar, içindeki cümlelerden mütevellit ve sadece onlar yazılsın diye o kadar olay anlatılıyor sanki. Belki de en önemli şey şu hayatta...

      Sil
  10. Çok güzel anlatmışsın Eylem'cim, etkileyici bir kitaptı gerçekten, eline sağlık, mutlu yıllar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      mutlu yıllar canım, o senin gönlünün güzelliği...

      Sil
  11. okuyacağım bir kitap, başlarda neden yazım yanlışlarının olduğunu bilmek de kitabı başlar başlamaz bıraktırmicak :) en çok son sayfaları merak ediyorum o yüzden okuyacağım :) teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      ;) en sona yaklaşırken gelen tekrar başa dönme isteği...rica ederim yorumunuzu bekliyor olacağım.

      Sil
  12. dünyada en çok satan 10 kitap arasında, 50 milyon kopyayı geçenler :) birinci, yeşilin kızı anne :) spam ı da unutmayasııın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      yeşilin kızı anne, okdir, yorumlara bakamadım kaç gündür fakat spamı görmüştüm :)

      Sil
  13. Bazı kitapların bende sancısı oluyor bazen bazı kitapları aşeriyorum. Algernona Çiçeklerde o kitaplardan. Kitabı henüz okumadım çok fazla yerde gördüm fazla yerde analizini okudum. Biraz beynimde dönüşünü unutmak istiyorum başkasından etkilenmeden kendi düşüncelerimle okumak istiyorum. Tanıtım için teşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dear Monarosa,
      vay kitaba aşermek, muhteşemmiş :) Yapmak istediğinizi tam olarak anladım, ben de bazen aynı hissiyatla bekletiyorum bazı kitapları...Ben teşekkür ederim.

      Sil
  14. Merhaba, bu kitap benim de hep gördüğüm, lakin henüz okumadığım bir kitap. :)
    Böyle dolu dolu kitap okunan sayfalar beni ne çok mutlu ediyor :)
    sevgilerimle,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mert,
      bana göre bilhassa senin okumanın, yaratıcılığını besleyeceğini düşünüyorum, kolay gelsin...

      Sil
  15. Sıkça karşıma çıksa da henüz okumadığım bir kitap. Okurum belki diye düşünüyordum ama yorumunu okuduktan sonra "ilk fırsatta okumalıyım" şeklinde değişti bu düşüncem. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mor Düşler Kitaplığı,
      sevindim düşüncende değişiklik yapabildiğim için :)

      Sil
  16. Başlanmasıyla bitmesi bir olan bi kitaptı di mi ahh Algernoncuk ahh :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Su'nun Harikalar Diyarı,
      hakikaten hele bitmesi daha bile hızlı oldu gibi:(

      Sil
  17. Yazar da, çevirmen de iyinis çıkarmış. İlerleme günlükleri ile kahramanın gelişimini takip etmek, çevirmenin bunu yansıtabilmesi çok güzeldi. Kitabı ben de beğendim:) iyi okumalar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tosbağa günlüğü,
      iyiydi hakikaten, teşekkür ederim.

      Sil