9 Aralık 2022 Cuma

İVAN TURGENYEV- BABALAR VE OĞULLAR


"Ölüm eskidir ama her birimize yeni gelir."

     Babalar ve Oğullar BKK etkinliği kapsamında Şule 'nin ev sahibi olduğu Kasım ayında bizim için seçtiği kitaptı, 10 Kasım'da bitirmiş olmama rağmen ne zaman yayınlamam gerektiğini kestiremediğimden bekletiyordum postu, sonra başka beklenmeyen durumlar ve nihayet Aralık ortasında yapılabilen paylaşımlar:)

     Lise yıllarımda çok fazla klasik okudum, bu kitabı daha önce  2 ayrı yayınevinden okumuştum, fakat Can Yayınlarından değildi, elimdeki kitabın yayınevi ve muhtemelen ilk okuduğum Meb 'in yıllar önceki klasik basımlarından biriydi. Bu kitabı Can Yayınlarından okumayı tercih ettim, peki niye 3 kere okudum değil mi bu kitabı.  Soru büyük cevap verebilene aşk olsun :D

    Kitaptan bahsetmem gerekirse;

ilk olarak kitap fevkalade mühim bir kitap , bakın yazar konusuna gelmeden önce kitabın ehemmiyeti üzerinde durmamız lazım.  Çünkü bu kitap bizim edebiyatımızda İntibah adlı romanı denkler, İntibah nasıl ki Türk edebiyatında ilk roman olarak kabul edilir. Turgenyev'in Babalar ve Oğullar kitabı da Rus edebiyatının ilk romanı kabul edilir. 

    Edebi bakımdan pek tabii kusurları var, ilk yapılan her işte görülmesi muhtemeldir bu kusurların fakat anlattığı ya da anlatma derdine düştüğü düşünce akımlarını karşılaştırması, ve Nihilizmi anlatımı, geleneksel olana karşı duruşu, karakterlerde bu duruşun yansımalarını açıkça ortaya koyuşu, oldukça yalın ve anlaşılabilir bir anlatım ile okura aktarılmış. Farklı kuşakları baz alıp düşünce akımlarını yansıtması/yansıtabilmesi çok doğallıkla yapılamamış ve fakat kabul edilebilir ki bu kadar az sayfada bu kadar çok olay olması buna vesile olmuş olabilir. Bütün eksikleri ve kusurlarına rağmen tam bir klasik, tam bir her devrin romanı, bakınız günümüz kuşak çatışmaları, bakınız aklın hala öncelenememesi, gelenekselin/ezberin hakimiyetinin düşünmeye üstünlüğü vs. Yalın anlatımı ile çok etkileyici, oldukça düşündürücü bir okuma. Her defasında başka başka ufuklara uzanmasına düşüncelerimizin vesile olabilecek yetkinlikte.

"Eskiden gençlerin okuması gerekirdi; adları cahile çıksın istemezlerdi, ister istemez çalışırlardı. Oysa şimdi dünyadaki her şey saçmadır demeleri yeterli, bir anda başarıya ulaşıyorlar. Gençler sevinmişlerdir buna. Aslında eskiden sadece budalaydılar, şimdi ise birdenbire nihilist oluverdiler.”

Harika bir Rus klasiğini tekrar okumak açıkçası çok iyi geldi, o stabil anlatım, o iniş çıkışlı duygular ve aynı sahnedeki farklı karakterlerde hissedilen sakinlik ya da genç nesildeki o isyanın anlaşılabilirliği, yaptıkları budalalıkların anlamsızlığı...fakat heyhat işte hayat !

Okuyun canımcımlarım, ve gezin ve yaşayın..

BKK Etkinliğinin Diğer Katılımcılarının Yorumları 

 

24 yorum:

  1. Aydınlatıcı bir yazı olmuş, bayağı da okumuşsunuz kitabı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      değil mi :D bu kadar çok okuduğumu bilmiyordum ya da dikkat etmemiştim tekrar okuma yapana kadar, yani okuduğumu biliyorum tabii de spesifik olarak bu kitap için düşünmemişim, genel olarak sevdiğim kitapları birden çok okurum :)

      Sil
  2. Güzel bir değerlendirme. Dostoyevski'yi eleştirecek kadar yetkin olmadığımı düşünüyorum. Ancak yazarın kuşaklar üzerinden düşünce akımlarını yansıtmasını doğal bulmadığını belirtmişsiniz. Benim de bu dikkatimi çekti doğrusu. Fakat ben olayı biraz farklı değerlendiriyorum. Abartı (mübalağa) diğer sanat dallarında olduğu gibi edebiyatta da kullanılan ve okurun ilgisini çekmeye yarayan bir unsur. Klasik Rus yazarlarının çoğu bunu yapıyor. Söz gelimi adamın yüzünü tasvir ederken küreğe benzeyen kulakları olduğundan bahsedebiliyorlar. Turgenyev nihilist Bazarov karakterinde bu abartı sanatını kullanıyor bence. Hayatın doğal akışına ters gelen bazı davranışları bu şekilde değerlendirilebilir bence. Yazar anlatmak istediği konuyu romanında daha gerçekçi karakter ve olaylarla ele alabilirdi. O zaman aynı etkiyi okurda bırakabilir miydi?

    Rus klasiklerinin tekrar tekrar okunması son derece mantıklı. Kitaplıkta başkalarıyla paylaşılmayacak kitaplar onlar. İntibah'ı okumadım. Ünlü Rus ve Türk yazarları benzer dönemin içinde kalıcı eserler bırakmışlar. Günümüzün Rus edebiyatı ne durumda merak ettim şimdi. Keyifli sohbetler, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Mübalağayı bu kitabında kullanmış olabilir hakikaten, dikkatimizi toplamamıza aracı da etmiş olabilir. Bu açıdan bakılacak olursa taşlar yerine daha bir oturuyor. Yeni neslin eserlerinden ben de bihaberim, okunsa güzel olur ama onlardaki dikta sadece isim değiştirdi sanki, eskisi gibi sansüre maruz kaldıklarını düşünüyorum, belki farklı boyutlarda ama hala yeterince özgür yazamayacakları kanaatindeyim yine de ne yazıyor bu arkadaşlar diye bakılabilir. Gerçekten keyif aldığım bir okuma oldu, sizlerin de yorumlarını okumaktan memnunşyet duydum.

      Sil
  3. Ben okumadım bıraktım 🙉Klasik okumalara Hasan Ali Yücel serisini çok tatsız tuzsuz bulmama rağmen gittim kitabı yine bu seriden aldım,ucuzdu🙉ama dadundan yiyemedim😂
    Başlık müthişti,yazıda on nomero👍

    YanıtlaSil
  4. Rus edebiyatının ilk romanı olduğunu bilmiyordum bak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan yazılar,
      muhtemelen ilk okuduğumda ben de bilmiyordum, öğrenmiş olduk :)

      Sil
  5. Kitap, kült eserler arasında sayıldığı için aşina olsam da Rus edebiyatının ilk romanı olduğunu bilmiyordum. Yeni bir şey öğrenmiş oldum. :)
    Henüz okuma fırsatım olmasa da yorumdan sonra merakım epey arttı. Yakın bir zamanda okuyabilirim umarım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mor düşler kitaplığı,
      inş okuma şansı bulursun diyelim, kült olabilir evet :)

      Sil
  6. en sevdiğim klasiklerden bu ve bazarov da en sevdiğim karakterlerden, ne unutulmaz biri :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      gerçekten de unutulabilecek bir karakter değil, erken gitmeyeydi iyiydi :)

      Sil
  7. Ahahaha nasıl üç kere okudun ya. :D Şoktayım.
    Bende sevdim ama sor bir niye sevdim bilmiyorum resmen.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      tevellüt eski benim biraz da ondan sebep birden fazla okumalarım :D 3. okumanda daha iyi anlayacaksın neden sevdiğini :)

      Sil
  8. Kitabı çok sevmişsin, çok da güzel ve ayrıntılı anlatmışsın:))) Ben bu romandan sıkılırım gibi düşünüyorum hep, diğer bloglara da yazdım:))) Bilemedim, senin yazını okuyunca kafam karıştı:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkeşfi,
      sıkılma ihtimali her daim var klasik eserlerde kabul ederim :) ben de bilemedim :)

      Sil
  9. Benim çok sevdiğim bir kitaptı. Okuması ve sindirmesi de zordu aslında. İlk kısaltılmış metinini okuduğum için çok pişman olmuştum orjinalini okuduğumda. Bu tarz kitapların kısaltılmış metinleri kitaplara ihanet bence...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. meftunenin heybesi,,
      sevilesi bir şey bence de :) ve evet sindirmesi zor olanlardan biri. evet biraz kısaltmalar istenen ya da beklenen etkileyicilikte olamayabiliyor, zaten çok ta uzun değil bence :)

      Sil
  10. Çok güzel bir yazı olmuş Eylem'cim eline sağlık, kitabın önemi konusunda yazdıkların çok iyi oldu benim açımdan eline sağlık

    YanıtlaSil
  11. İlkay,
    sanırım seveceksin :)

    YanıtlaSil
  12. Maalesef şimdi okullarda bu değerli kitapları okutmuyorlar. Rus yazarlarını çok severim.

    YanıtlaSil