5 Aralık 2021 Pazar

ŞEYLER - GEORGES PEREC

 


1. Basımı 1998'de yapılmış olan Les Choses, Fransızca'dan dilimize Sevgi Tamgüç tarafından çevrilmiştir.

    "Bir şeylerin, yaptıklarının önemli, gerekli, çok değerli olduğunu, korkak çabalarının onlar için bir anlam taşımadığını, gereksinim duydukları bir şey olduğunu, kendilerini tanımalarına, değişmelerine, yaşamalarına yardımcı olabilecek bir şey olduğunu kendilerine kanıtlamasını isterlerdi."


    2 bölümden oluşan anlatı roman olarak tanımlanmışsa da  bence bir uzun öykü de sayılabilir. 1960'larda Fransa'nın dahil olduğu 7 yıl savaşı döneminde, 2 sıradan üniversiteli Fransız'ın yaşam öyküsüdür anlatılan.  İlk bölümde Fransa'daki devrimci hareketlere katılmaları, arkadaş çevreleri ile yaptıkları mesleklerin sıradanlığını kırmaya çalışmaları, 2. bölümde Sfaks/Tunus'a uzanan hikayeleri ile aslında son olmayan bir son ile bitirilmiştir.
    Çok fazla "şey" kelimesinin kullanılmaması dikkat çekse de çok fazla "şey"den bahsedilmiştir; herkes tarafından önemli görünen aslında önemsiz şeyler ve insanların yaşamında bazen bu yaşamlara yön veren şeyler, aslında hedeflenen şeyler ile elde edilen şeyler bunların başında geliyor. 

    "En mutsuz insanların kendileri olmadıklarını söylüyorlardı.Belki de haklıydılar. Ne ki modern yaşam, başkalarının mutsuzluğunu yok ederken onların mutsuzluklarını göklere çıkarıyordu; ötekiler doğru yoldaydı."

    Kitabı sevdim diyemiyorum ama net olarak ta şuyundan hazzetmedim demek çok mümkün değil, 2 günde okumuş olmamdan sebep aslında enteresan bir şekilde akıcı yazılmış denilebilirse de kolay anlaşılabilirliği tartışılır.
    Yazarın önceki okuduğum kitabını pek sevdiğimden bir şans daha vereceğim muhtemelen kitaplarına... Siz de verin bence :D 
    Sevgiyle, sağlıkla, hoşça kalın arkadaşlar...

17 yorum:

  1. Ben bu yazarla henüz hiç tanışmadım desem. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      iyi kitapları var, kalemi sağlam, bir şans vermek istersen :D

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. deeptone,
      devilir bir amca deep, kalemi kuvvetlilerden...

      Sil
  3. şey, insanın zor anında sıklıkla kullandığı esneyen elastik bir kelime:)
    Perec'in bu kitabı yıllardır listemde kuzum, sıra gelir umarım bir gün:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maviye iz süren,
      benim de uzun zamandır elimde okunmayı bekliyordu, böyle bekleyen kitapları okuyabildiğimde daha bir mutlu oluyorum :D inş sen de yakında mutlu olursun :D canımsın, sağlıkla kal...

      Sil
  4. Bu yazarı bilmiyorum.Bir şans verilebilir.Yeşille yazdığın paragrafı da etkileyiciydi...
    Teşekkürler Eylemciğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yurdagül Çelik,
      ben teşekkür ederim, kalemi sağlam bir arkadaş Perec, bu kitabına olmasa da başka bir kitabına muhakkak şans vermelisin :D

      Sil
  5. Okumayı incelemeyi çok severim blogunuzun içerikleri gerçekten emeğinize sağlık sizi takiibe aldım :)

    YanıtlaSil
  6. Kitap Eylemi selamlar,
    Bazı blog yazarları yazmaya başlamış kitabı... ben de sonradan görüyorum... eğer siz de yazarsanız lütfen yazdığınız yazılardan haberdar olmamı sağlayın! bu bir yorum değil, size mesaj olarak yazdım. sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mert,
      Selam MErtçim, teşekkür ederim, okumaya fırsat bulduğum an yazacağım tabii ki :) Bol okurlu olsun kitapların...

      Sil
  7. hiç okumadığım bir yazar ama kapağı sevdim Eylem'cim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      canımsın, mutlaka bir kitabını (bunu olmasa daha iyi :D) okumalısın, iyi kalem :D

      Sil
  8. Eylem yazı tipini değiştirmişsin. Eskisi daha iyiydi sanki :-) Bu yazı tipi çok ince geldi, okurken zorlandım. Fikrimi söylemek istedim canım. Sevgiler :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      derhal eskiye dönüş yaptım canımcım tenk yu, çok sevindim ki, canımsın...

      Sil
  9. İlkay,
    inanır mısın benim de öyleydi, hatta o kadar uzun süredir (neredeyse 2 yıl) bekliyor ki, bir ara kısa ben bunu okurum diye başlayıp bırakmışlığım varfakat Perec iyi bir yazar/kalem, açıkçası çok sıradan bir hikayede bile bunu fark edebiliyorsun. Yine de isteğin geleceği güne kadar bekle :D

    YanıtlaSil