7 Şubat 2021 Pazar

YAZIN VE YAŞAM- TAHSİN YÜCEL

2. Baskı 2009


"Suçu yapıtlara, sanatçılara yüklemeden önce, kendi ölçülerimizi yeniden gözden geçirmemiz gerek."

Gerçekleri konuşmak gerekirse, Tahsin Yücel bu kitaptaki denemelerinde edebiyat ve yazın yaşamında ne kadar ileri bir yerde olduğunu satırları ile aktarabiliyor okura, çok derin , oldukça yetkin...


"Söz, Benviste'nin tanımına uygun olarak, aynı zamanda hem anlamı, hem de göndergeyi kapsadığı sürece anlaşmayı sağlayan şeyse, belli bir duruma gönderdiği ölçüde anlamlıysa, belli bir durum, belli bir nesne, belli bir gerçek gönderge olarak alınmadıkça, anlam anlaşılır kalsa bile, gönderge belirlenmeyeceğine göre , gerçek anlaşma olmayacaksa, anlaşılır olmak, anlaşmanın yeterli koşulu değil demektir."

Ve üstteki cümleden de anlayacağınız üzere inanılmaz dolaylı anlatılagelmiş teknik edebi literatür hakim kitaba, bu sebepten ötürü akademik alanda edebiyat ile ilgilenenler için okunması elzem olsa da, genel bir kitapsever iseniz okumasanız da olur. 

Kitap iki kısıma ayrılmış, ilk bölüm daha ziyade edebi kritikleri içermekte hatta hemen her okurun bildiği bazı tanıdık isimler ve eserleri kritik edilmiş demek belki de mümkün, bu açıdan enteresan tespitler ile okuru yakalamış Yücel. 

İkinci kısım ise yazarın gene eleştri türü yazılarından oluşmakta ise de bu defa daha çok inanç, değer yargısı vs. konuları etrafında konumlanmakta. 

Benim akademi üzerine hayallerimin bitmesi ile "niye okuyorum artık bunları" balonu başımın üzerinde kıpraşırken okuduğum bu kitaplar,  amaçsız okunacak cinsten olmasalar da benim gibi neredeyse 1 (yazıyla bir yıl / yani neredeyse 12 ay/ yani yaklaşık 300 gün ) yıldır okuyamama halinden yeni çıkmışsanız ne bulsanız okursunuz ayıla bayıla :D

Toparlayacak olursam, özel olarak akademik alanda edebiyat ile ilgilenmiyorsanız, spesifik olarak eleştri okumak takıntınız yok ise pas geçebilirsiniz kitabı, ama yazarın önemi ve edebiyatımızın neresinde konumlandığını mutlaka öğrenmenizi dilerim. Ben anlatacak değilim tabii ki :) Google'layın anacım :D



 


18 yorum:

  1. Tahsin Yücel en özel yazarlardan biridir. Bence okunması gerekiyor. Emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      teşekkür ederim, her zaman beklerim :)

      Sil
  2. Vallahi bende akademi düşünüyordum ama, YL siydi, Doktorasıydı, yaş aldı başını gidiyor... Bilmiyorum artık ne olacak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sokaktaki ASosyal,
      vallahi benim yaş geçikti zaten ben akademi istediğime karar verdiğimde, hatta Ales i zorladığımda 35+ idi, sonra bir gün bambaşka bir yol çizdiler önüme, olmazdı olurdu çekiştik, burjuva kişisi kazandı, bambaşka bir yola girildi, oranın sınavları verildi, birileri o yol kapalı size dedi ve şu anda yol yok önümüzde :((

      Sil
  3. Yazarın bir kitabını Can Yayınları'nın indirimli kampanyasından almıştım. Hatta bu bile olabilir, hatırlamıyorum. Başladım ama dili o kadar ağır geldi ki yarıda bıraktım. daha doğrusu beş sayfa okuyup bıraktım :-( Henüz yazarla tanışmaya hazır değilmişim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şule uzundere,
      oyy doğrudur vallahi şuleciğim, bazen oluyor öyle, zaman tutmamıştır bence de vardır bir günü henüz güneşinin doğmadığı :)

      Sil
  4. Yorumunuz çok güzel. Kitap elimde var. Son zamanlarda pek okuyamıyorum. Yazınızı okuyunca bir heveslendim. Ama akşama geçer biliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vintage İnci,
      teşekkür ediyorum, ahh ben de okuyamama hatta odaklanamama sorunu yaşıyorum geçen yıldan beri ama zorluyorum bu yıl, çünkü anladım ki zorlamazsam asla başa çıkamayacağım belki şu halde bile olmayacak ama denemekten zarar gelmez. Sizi bilmiyorum ama anlatmak isterseniz iyi gelebileceğini düşünüyorum ben ne yazık ki kendimi belki biraz da mecburen dayanmak zorunluluğumdan bu haldeyim, umarım hepimiz üstesinden geliriz yaşamak zorunda kaldığımız her şeyin, güç böyle zamanlarda lazım.

      Sil
  5. Pas geçeceğim galiba ama teşekkürler emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
  6. iyi yazar iyi konu tam kışlık kitap :)

    YanıtlaSil
  7. Son dönemde kitap tanıtım yazıları arasında gördüğüm en başarılı anlatım tarzlarından biri olmuş. Kaleminize sağlık. Kitap yorumlama yazısı yazamayan biriyim. Tekrar yazmaya kalkarsam eğer sizin yazılarınızı örnek alacağım. Kitaba gelince edebiyata karşı özel bir ilgim var ama çok fazla edebiyata dair kitaplar okumayı sevmiyorum. Bir şeyler karalayan biri olarak öznelliğimi korumamı zorlaştırabiliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arif Kerim Çalışkan,
      ciddi misiniz ya, ben de kitap tanıtım yazısı dye yazmıyorum yazılarımı :D ama madem oluru var diyorsunuz bir sevindirik olmadım değil :) Öznellik koruma durumunu bir de Metin Hara'dan duymuştum, "etkilenmeyeyim diye, kitap yazdığım dönemde okuma yapmıyorum" demişti :)

      Sil
    2. Kitap yorumlarında (kendim de dahil) hep aynı hatalar yapılıyor, kitap içeriği anlatılıyor. Kitap yorumu ama okuyanı ne yönde geliştirdi veya etkiledi, kitap roman ise karakterin gelişiminin hangi yönde olduğu ve gelen kitap teması, bilgi içerikli ise ne bilgisi içerdiği gibi unsurlar değerlendirilip okunabilirliği paylaşılmalıdır. Bende birkaç denem yapmıştım ancak şimdi detaylı olarak üzerine çalışacağım. Yakında inşallah kitap yorumu paylaştığım bir seri yayınlayacağım.

      Sil
    3. Arif Kerim Çalışkan,
      sabırsızlıkla bekliyorum yazılarınızı, teşekkür ediyorum yorumunuz için bazen sadece "sevdim" yazıp geçiyorum inanır mısınız, mesela kitap romantik bir kitap ve bu da besbelli kapağından, ne söylesem boş olacak, bazen sadece bir fotoğraf paylaşıyorum eğer hakkında sevdim bile yazmaya değmeyecekse. Öylesi bir şey işte :D

      Sil
  8. Sanırım benim şimdilik okumayacağım bir kitap. Teşekkürler bilgilendirme için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. adadenizi,
      sağlık olsun ki, bazen bazı kitaplar görece farklı yerlerde kalıyor bize :)

      Sil