25 Kasım 2019 Pazartesi

ADRESSİZ MEKTUPLAR- N. G. ÇERNIŞEVSKİY

Evrensel Basım Yayın
Rusça'dan Çeviri: Arif BERBEROĞLU 
183 Sayfa


"Toza batmaktan, çizmelerine çamur bulaşmasından korkan kişi, toplumsal bir eyleme girişmesin. Toplumsal eylem, siz gerçekten insanların yararını düşündüğünüzde, insanlar için yararlı bir iştir ama pek de temiz bir iş değildir. "

Kimdir bu Çernişevski, Lebedyev-Polanskiy anlatımına göre :

"Köylü devriminin ideoloğu, çarlık yönetimine ve toprak köleliğine karşı uzlaşmaz  bir savaşçı,  materyalist felsefenin en büyük temsilcisi, sosyolog, tarihçi, ekonomist, seçkin bir yazar, sanat kuramcısı, edebiyat tarihçisi ve eleştirmeni. "

"Çernişevski,  devrimci bir dönüşümden yanaydı.  O, bir halk kuramcısıydı. Halkın,  eskimiş bütün iktidarları ancak zor kullanarak, devrim yoluyla alaşağı ederek özgürlüğüne kavuşabileceğini anlamıştı. "

"Çernişevski, çağdaş sömürü toplumunda, devletin sömürücü sınıfların çıkarlarını koruma aracı olduğunu söyler. "

Türk İmparatorluğu üzerindeki hayallerinden ya da tasarılarından hiç hoşlanmasam da 
" Sayın Hükümdar " diye başlayan mektuplar etkiledi. Önsöz her ne kadar oldukça uzun olsa da -mektuplar kitabın son 66 sayfasında- okunması gereken kitaplardan biri. Benim gibi geç kalmayın Çernişevski okumaya, bir yerinden (ama tarafsız bir şekilde) okumaya başlayın. 



11 yorum:

  1. çernişevski okudum ama bu değildi ünlü bi kitabıydı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Nasıl Yapmalı'dır o ünlü kitap, 2.sini okuyacağım ben de ileride inş :)

      Sil
  2. Okumamışım hiç, bakayım.

    YanıtlaSil
  3. valla bravo Eylem'cim çok ilginç kitapları bulup çıkarıyorsun:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      değil mi ama :D aslında meselem ilginç kitap bulmak değil, merak ettiklerimi okumak ama genelde bu tür yorumlarla karşılaşıyorum. Bana da böyle yorumlar ilginç geliyor :)

      Sil
  4. Çernişevski'yi hiç okumadım. Hatta ilk kez duyuyorum desem çok mu ayıp etmiş olurum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar,
      belki yaşla alakalıdır; genç iseniz duymamış olma olasılığınız yüksek ama bir dönem bir hayli etkili olmuş bir yazardır kendisi.

      Sil
  5. İlkay Özgür,
    Nasıl Yapmalı'sını okumadıysanız onu da tavsiye edebilirim ama Çernişevski'yi bir miktar derin tanımak ve anlamak için bu kitabı okunmalı ;)

    YanıtlaSil
  6. Hiç duymamıştım bu kitabı :( Ama not aldım kendisini :)

    YanıtlaSil