24 Ocak 2023 Salı

SABAHATTİN ALİ

     Sevgili kitap dostu, okuma aşığı, edebiyat sevdalısı...Blog aleminin en uzun soluklu yazanlarından birinin, uzun uzun düşünerek, sizler için tanzim ettiği, bir post serisine hoş geldiniz! İşin hakikisini soracak olursanız, -sormasanız da mecbur anlatacağım-, bu tarz bir paylaşımı bir blogger arkadaşta görüp, çok beğenerek arakladığımı(intihal/çalıntı/esinlenme vs.) itiraf edebilirim... Gerçi, şu anda bu blogger arkadaşın ismini hatırlamayarak tam manası ile ahmaklığımı kamuya ilan etmiş oldumsa da, bu postun gayesi "güzellik olsun" olduğundan, eğer okuyor idiyse, ve dahi buraya yorum diye adını yazarsa, hem kendisini hatırlamış olayım hem de bir teşekkür etme şansı bulayım isterim .

    Kendisi hatırlatmamış ama, yorumuna binaen kendi bloğunu ziyaret etmem ile ayırdına vardım ki bu blogger Dear Monasora 'dır. Buyurun BURADAN onun bloguna da göz atıverin :) Kendisine fikirdeşliği teşekkür ederim.

    Eh, uzun bir takdimden sonra bu postumuzun bir Sabahattin Ali postu olduğunu belirtmek lazım. Buraya; sadece benim okuduğum Ali kitaplarını, hem de Ali'ye dair yazılmış ve yine benim okumuş olduğum kitapları toplayacağım. Niyetim ileride daha fazla Sabahattin Ali kitabının bu postta yer bulması, hatta bu yıl bütün Ali kitaplarını okumaya pek heves ediyorum.

    Buradan bir de kısa(!), Sabahattin Ali tanıtımı yapayım ki; okurun, neden Sabahattin Ali okumalıyım sorusuna, belki kendimce yeni bir bakış açısı getirme şansım olsun.

Sabahattin Ali:

    1907'de Gümülcine'de doğmuş ve ne yazık ki 1948'de henüz 41 yaşındayken Kırklareli'nde öldürülmüştür. 

    Türk Edebiyatında Toplumcu Gerçekçiliğin  en okunası kalemlerinden biri olmuştur. Hem öykü, hem roman, hem de şiir alanında eserler vermiş olsa da şairlik yönü pek bilinmez, oysa çok ünlü şarkılara söz olmuş şiirleri vardır.

    Komünizm propagandası yaptığı, Atatürk'e hakaret ettiği sebepleriyle hapse girmiştir. Nihal Atsız ile Refik Halid ile tartışmaları dava konusu olabilmiştir. Hem sol hem sağ cenah tarafından eleştirilmişliği de bir o kadar ironiktir.

    Aziz Nesin ile Markopaşa adlı dergiyi çıkarmış, fakat siyasileri eleştirmesi nedeniyle, hem dergiyi çıkarmasına hem de mahkemelere daha fazla dava eklenmesine vesile olmuştur. Velhasılı kelam, döneminin mugayir/ aykırı kalemidir.

    Gelelim benim okuduğum Sabahattin Ali kitaplarına;

MEKTUP
Canım Aliye, Ruhum Filiz'i 2017'de okumuşum, yorumu BURADA

*********************
ROMAN
Bu kitabını/romanını çok yıllar önce okumuştum, yorumu blogda ne yazık ki yok, fakat bir ben klasiği olarak kitaplığımda 2 adet Kürk Mantolu Madonnası var...

************************************************************************
                                                                Öykü, vs...
Çakıcı'nın İlk Kurşunu 


"Çünkü dünya... alay etmekten başka bir şeye yaramaz..."

*******************************************
BİYOGRAFİ

Sabahattin Ali'ye dair Hıfzı Topuz'un anlattıklarını bulabileceğiniz kitap, Hıfzı Topuz'un bazı başka eserlerinde de Sabahattin Ali adı anılıyorsa da, bu kitap kadar teferruatlısı yok.
"Bir gün kadrim bilinirse
İsmim ağza alınırsa 
Yerim soran bulunursa
Benim meskenim dağlardır."

Sabahattin Ali okumayan kalmasın,
 bu ülkede faili meçhuller artık olmasın dileğiyle...
Kalın sıhhatle canım okuyanlarım.





21 yorum:

  1. hıms hıfzı topuz kitabını okuyums barik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      o kitabı muhakkak okumanı isterim Deep, hakikaten bilhassa öldürüldükten sonraki yaşananları bilmek kan donduruyor...

      Sil
  2. Kürk Mantolu Madonna ve Kuyucaklı Yusuf'u iki kere okudum. Başın Öne Eğilmesin'de çok iyidir. Bu ülke aydınlarına kıymayı bir türlü bırakamıyor çok acı. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      teşekkür ederim. Kuyucaklı Yusuf'u buraya eklemek istedim fakat o kadar anımsamıyorum ki, bir daha okuyup eklemeyi düşündüm. Bu ülkede kimse liyakatle iş yapamıyor Gül Hanım, maalesef yapmak isteyenlerin ödediği bedel hep canları oluyor... Vah benim canım memleketim...

      Sil
  3. Hımmm tamam elimi çabuk tutup evdeki kitaplarından başlıycam söz. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      en acilinden başlaman lazım dediklerimden. :) Hepsini okumak lazım daa:)

      Sil
  4. Genç yaşta kaybetmişiz, Aziz Nesin ile çıkardıkları dergiden haberim yoktu bakayım var mı nette bir arşivi, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet OZan,
      Hatta MArkopaşa kapatılınca Malumpaşa olarak çıkarılmış hatta o da kapatılınca 1 isim daha değiştirmiş ama...

      Sil
  5. Kürk Mantolu Madonna yı okumuştum şimdi Yeni Dünya isimli kitabını okuyorum, çok içli ,acı tatlı hikayeler var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. *mehtap,
      Aslında bazı öykülerini, Yeni Dünya gibi okudum ama buraya almadım çünkü blogda yer vermemişim, dönemi itibariyle de toplumun gerçeklerini anlattığından, öyküleri ne yazık ki oldukça acıklı. Toplumun hali acıklı, dönem itibarıyle. Gerçi şimdi de çok farklı değil ya...

      Sil
  6. Sabahattin Ali'den kürk mantolu madonna ile içimizdeki şeytan'ı okudum, çok iyi yapmışsın Eylem'cim, keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      ben teşekkür ederim Eren, daha detaylı yazılabilir ama bir yerden başlamazsam hep kıyıda kenarda kalıyorlar diye yayınlayıverdim bu şekilde :) sana da keyifli okumalar.

      Sil
  7. Ben Kürk Mantolu Madonna, Kuyucaklı Yusuf ve Sırça Köşk kitaplarını okudum. Özellikle, Sırça Köşk kitabındaki masallar hiç eskimeyecek nitelikte.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar,
      bazı kalemler asla eskimiyor, :)

      Sil
  8. Sabahattin Ali kendinden sonraki yazarları etkilemiş, aynı zamanda okurlarını da etkilemiş bir adam. Kitaplarında bir naiflik var. Sanırım kitaplığımda hiç kitabı kalmadı okuduğumu hemen bağışladığım için bir kitap bırakmadım geriye. Okumadığım kitapları elbette var mesela ''Başın Öne Eğilmesin'' kitabını görmemiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dear Monarosa,
      öncü bir kalem evet, bilhassa Toplumcu Gerçekçiliğin etkili kalemlerinden biri. Fakat Başın Öne Eğilmesin O'na dair bir kitap, yoksa Hıfzı Topuz 'un kitabıdır. Okuduğunuz kitapları vermek çok güzel, ben henüz o mertebeye erişemedim, verdiklerim olmuyor değil fakat bazı kalemleri bir kere okumak yetmiyor bana...

      Sil
  9. Sabahattin Ali sevdiğim yazarlardan biri. Her kitabını severek okuduğum için, okumadıklarımı sabredebildiğim kadarıyla bekletiyorum ki hepsi bitmesin. :)
    Hayat hikayesi de oldukça etkileyici, her okuduğumda duygulanır ağlarım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mor Düşler Kitaplığı,
      hakikaten hayatı oldukça zor geçmişi, bir de bu kadar kısa bir ömür ne yazık! Oysa bir bu kadar daha yaşasa, olgunluk çağı eserleri ne etkili olabilirdi kim bilir...

      Sil
  10. İlkay,
    blogda yer vermedim diye eklemedim, tekrar okumak istediklerimden, ömür olursa bu postta yer bulur kendine :)

    YanıtlaSil
  11. Biri Sabahattin Ali mi dedi?:))) Çok ama çook sevdiğim yazarlardandır. Kitaplarını keyifle okurum. Çok ayrı bir havası var, kelimelerinin arasında hazine gizli sanki, kitaplarını okurken aşırı keyif aldığım yazarlardan.
    Kürk Mantolu Madonna kitabındaki sevgi için yazılmış cümlelerinin güzelliği bambaşka. Kuyucaklı Yusuf kitabını da çok severek okudum. Sırça Köşk ve İçimizdeki Şeytan kitaplarını çok merak ediyorum ama henüz okumadım.
    Ne tatlı bir yazı olmuş, bu yazını hepsinden biraz daha fazla sevmiş olabilirim:)))

    YanıtlaSil