4 Kasım 2021 Perşembe

KABİL - JOSÉ SARAMAGO

 

"İnsanların tarihi, tanrı'yla anlaşmazlıklarının tarihidir; o bizi anlamaz, biz de onu anlamayız."

    "Her koşulda, masumlar zaten günahlarının bedelini ödemeye alışkındır."

    "Sodom'da yanarak ölenlerin arasındaki tek bir çocuk bile onu gözünün yaşına bakmadan mahkum etmeye yeterlidir, ama tanrı için adalet boş bir kelime..."

    İnsan türünün evrendeki yeri ve varlığının haklılığını ya da nedensizliğini sorgulayan Jose, kullandığı dille, kullanmadığı imla kuralları arasında okuruna bir beyin fırtınası, bir teoloji anlatısı, bir iman sorgulaması yaşatıyor.

      Koşulsuz yazılmış olması, ön yargısız okunursa anlam kazanacak olması ve pek tabii ki dinlerin tamamına dokunması okuru zorlayabilir. İroni, kritik ve alayın birbirine karışması;  din konusunda hoşgörü sahibi olmayan ya da dinleri sorgulama kısmında fazlaca muhafazakar olanlar için uygun bir okuma olmayacaktır. Zira teolojinin altından girip üstünden çıkmış yazar :D 

    Fakat zaten 130 sayfacık olduğundan,  ve bir de din sizin kırmızı çizginiz değilse, her şeyi sorgulayabilirim ben, bütün fikirleri dinlemek/okumak isterim diyenlerdenseniz, farklılıklar sizi ürkütmüyor ise sizin için oldukça keyifli bir okuma olacak diye düşünüyorum, yine de siz bilirsiniz der çekilirim. 

Kalın sağlıkla...

17 yorum:

  1. Saramago okumasi her ne kadar zor olsa da cok sevdigim bir yazar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      evet ya okuması gerçekten zor.. henüz kesin karar veremediklerimden benim.

      Sil
  2. Saramago hiç okumadım. Okuduğum tüm yorumlar da bana Murakami gibi okuması zor bir yazar olduğu izlenimini yarattı. Daha geçenlerde başarıyla Murakami'nin "Zemberek Güncesi" kitabını bertaraf ettim. Bence bunu da okuyabilirim ya ama evdeki en az otuz kitap bittikten sonra, yeminliyim alamam. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Murakami benzetmesi uygun olabilir, bence Murakami'den 1 ya da 2 gömlek daha kolay okunsa da yine de basit bir ifade tekniği olmadığı kesin. Ahaha ah o 30 'lar 40'lar olmasa neler okuyacağız ama...

      Sil
  3. Sorgulamaktan korkan yada çekinen insanın bilgisinin eksik olduğunu düşünmüşümdür ben:) Eğer sahip olduğunuz bilgileri kulaktan değil, kaynağından okuyarak öğrendiyseniz hiç bir şeyi sorgulamaktan da korkmazsınız:) Kırmızı çizgilerinizi de gönül rahatlığı ile devam ettirirsiniz:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Bilgi eksikliği sorgulama eksikliği yapabilir gerçekten, :D Kırmızı çizgililer de nasıl desem çok kırmızı sanki, kendi tercihleri ama 3 günlük dünyada gereksiz parlıyorlar bazen.

      Sil
  4. saramago, murakami, ikisinin de ikişer üçer kitabını okudum ama henüz ısınamadım dünyalarına, ama körlük filmini pek sevdim bu arada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      gerçekten iki yazar da benzer tarza sahipler ne ki SAramago 1 ya da 2 gömlek daha rahat yazıyor, biraz kuralsızlığı buna etken sanırım. Ben de karar veremedim ama ille sırala desen Saramago bence bir adım önde ...

      Sil
  5. ön yargıya kapılmadan, ne demek istediğini anlamak ve onun penceresinden bakmak isterim zira Körlük kitabını okumuş tarzını beğenmiştim:)
    yorumun kitap seçiminde aklımda olsun, teşekkür ederim:)
    sevgiyle ve ışıkla kal kıymetlim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maviye iz süren,
      bu kitap Körlük'ten biraz farklı ama aynı yalın anlatım hakim, ben teşekkür ederim beybi :D Hoş kalasın...

      Sil
  6. Saramago'yu seviyorum, dinle hiç alakam yok o yüzden rahatlıkla okurum ama din gibi bir konuya zaman ayırmak istemem. Elinize sağlık Eylem Hanım, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      bu bakış açısı da oldukça iyiymiş :D sevgiler karşılıklı Gül Hanım...

      Sil
  7. Yazarı seviyorum. Üç kitabı okudum, Kabil kitaplıkta okunmayı bekliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      sorgulama yaptırabilen, düşündüren, akıl oyalayabilecek her kalemi seviyor hiç yoksa saygı duyuyorum ben de :D çok ta bekletme :D

      Sil
  8. Ben sevmiştim. Ben sorgulayanlardanım 😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      enteresan bir kitap ve yazar gerçekten,
      tam kesin sevdim diyemesem de sanırım Saramago okumaktan da vazgeçmeyeceğim :D sevgiyle...

      Sil
  9. İlkay,
    Belki konu olarak değil ama yazım stili sebeptir o zamanki şevksizliğine, tekrar denersen yaz bana :D

    YanıtlaSil