27 Ağustos 2021 Cuma

CENGİZ AYTMATOV - GÜN OLUR ASRA BEDEL

Kitap,  Ötüken Neşriyat tarafından basılmış,  çevirisini Refik Özdek yapmış,  1. Bası 1991 yılında yapılmış bugün elimde olan 47. baskısı .

411 sayfa olan kitap, çok keskin olmamakla birlikte anlaşılması imkan dahilinde ayrılmış hikayeler barındırıyor. 

Gelelim detaylı açıklamasına,
 aslını isterseniz kitap üzerine yazılabilecek çok şey var fakat kitabı 10 dakika önce kapattığım zaman düşündüğüm sadece hangi hikayeden daha fazla etkilenmiş olduğumdu.  Oysa hepsi birbirinden iyi olan bu hikayelerde Boranlı Yedigey'i de Nayman Ana'yı da aynı şevkle okuduğumu biliyoruz. Sonra yazar son sayfada kitapta yazılmış 1 hikayesinin daha oldugu fakat o hikayenin basılamadığı üzerine bir dip not yazıyor ve ben de  "Cengiz Han'a Küsen Bulut" u okumak için sabırsızlanıyorum.  

Aytmatov'un hikayelerinin ve karakterlerin bir alt anlamı , bir göndergesi mutalaka vardır, bizim edebiyatımızda sağlam bir yeri olan yazarın kıymeti bilindi mi tartışılır. 

Zaten pek kadirşinas değiliz ama bazen bize çok güzel dokunan kimselere de bu kadar vefasızlık çok değil mi?

Bu arada bilmeyenler için Aytmatov aynı zamanda Selvi Boylum Al Yazmalım hikayesinin de yazarıdır.




"Ama hayat hiç de kolay değildi. Kendisini kollayıp kayıran dost ya da nüfuzlu akrabaları olmayınca insanın işinde ilerlemesi, iyi bir yere gelmesi pek zordu."

"Oysa düşünmek,  her zaman acı veren ağır bir iştir. "





 

21 yorum:

  1. Aslında bu ayki son kitabım bu olacaktı ama elimdeki baskı hatalı olduğundan okuyamadım. Bir an önce yeni bir baskı alıp okumak istiyorum. Emeğine sağlık güzel bir değerlendirme olmuş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cahil Okur,
      yaa üzüldüm, baskı hataları çok kötü, umarım yenisi iyi çıksın, teşekkür ederim.

      Sil
  2. aytmatov hepsini okudum bunu da süper tabii :)

    YanıtlaSil
  3. Cengiz Aytmatov uzuun zamandır okumak istediğim bir yazar ama bir türlü okumak nasip olmadı. Okuduğumda da eserlerinde mutlaka kendimden bir şeyler bulabileceğime ve yazarla da düşüncelerimizin aynı doğrultuda olacağına dair bir inanç var içimde. Kısa zamanda okuyabilmek ümidiyle diyeyim. Çok güzel bir inceleme olmuş. Emeğine sağlık: )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sude,
      umarım en kısa zamanda okuma şansın olsun, teşekkür ederim.

      Sil
  4. Aytmatov'dan yalnızca bu kitabı okudum ama çok güzeldi hakikaten. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      teşekkür ederim, hemen bütün kitpları güzeldir, :) bir de gerçeklik unsuru çok etkileyici.

      Sil
  5. Cengiz Aytmatovun'un Toprak Ana kitabını okumuştum ve çok sevmiştim. Bu kitabını birçok kişiden duydum ama alıp okumadım. Çok güzel anlatmışsın, defterime not aldım hemen:))) Emeğine sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapkeşfi,
      teşekkür ederim, senin de yorumuna sağlık, :D

      Sil
  6. Aytmatov'un okuduğum ilk kitabı. Bende yeri ayrıdır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gizem Gündüz,
      yeri ayrı olacak kitap, yeri doldurulamayacak yazar, :) sevgiyle kalın.

      Sil
  7. Bu yazarı hep listeme alıp okumuyorum 🙈

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      oku ama Deryacığım bence etkileyici bulacaksın çünkü gerçek hayatı baz alır kitaplarında.

      Sil
  8. like your post :)
    have a nice day

    YanıtlaSil
  9. Daha önce okumadığım bir yazar:( Vefa artık bizim toplumda çok yeri olan bir kavram değil ne yazık ki.. Eskiden sadece yaşarken bilinemezdi insanların değeri, artık vefat ettiklerinde de bilinmemeye başladı..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Vefa ne yazık ki bir semt adı olarak kaldı hayatımızda, evet göçenlere karşı bile kıymet bilmemek çok enteresan...

      Sil
  10. Üniversitede hocamız okutmuştu bu kitabı. Yazarla tanışma kitabımdır. Sonradan neredeyse bütün kitaplarını okudum. Cengiz Han'a Küsen Bulut, normalde bu kitapta yer alan bir bölümmüş ama çıkarılmış. O kitabı okuduğunda bazı tanıdık karakterleri görüp gülümseyebilirsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      evet öyleymiş aldım notumu, en kısa zamanda okuma şansım olur inş. Şule teşekkür ederim, :D

      Sil
  11. İlkay,
    olsun zamanla okunur ki, :D sıkma canını, umarım bir gün sen de tanışırsın Aytmatov'la:)

    YanıtlaSil