27 Haziran 2019 Perşembe

RUBAİLER - ÖMER HAYYAM

Farsçadan Çeviren: Prof. Dr. Ali Güzelyüz
1. Baskı 2012
187 Sayfa

 XI-XII. yy'da yaşamış Ömer Hayyam, aslında  bir matematikçidir.İkinci ve üçüncü derece denklemleri sınıflandıran ilk kişidir. Newton ve Pascal'ın bulduğu binom formulünü de aslında ilk kez Hayyam bulmuştur, batıda matematik, cebir ve fizik üzerine el yazması eserleri mevcuttur.

 Astronomi, felsefe, fizik ve metafizik konularında çalışmaları vardır fakat dünya onu rubaileri ile tanır. Dünya tanır derken abartmıyorum, bizim edebiyatımızda çevirileri yapılmadan önce batıda çevirileri okunmaktadır. 

Hemen yanı başımızda yaşamış Hayyam'ı ne yazık ki hâlâ pek tanıyanımız yoktur. 

Rubai üstadı olarak bilinen Hayyam'ın satırları inanılmaz, tabii edebiyat ile ilgilenenler için daha manidar gelecektir.

Aşağıya bir, iki örnek bırakıyorum, en azından fikir sahibi olmanız dileğiyle...

"Dün çarşıda bir çömlekçi gördüm,
Bir çamur parçasını tekmeliyordu, 
O çamur parçası, kendi diliyle ona:
"Ben de senin gibiydim, bana iyi davran." diyordu."

"İster iki yüz, üç yüz, ister bin sene hayat sürsen de,
Bu köhne, yıkık saraydan atacaklar seni yine de!
İster kral olsun, ister sokak dilencisi;
Aynı değeri biçecek ölüm her ikisine de."

"Bu çorak yerde, insanın elde edeceği, 
Ölünceye dek üzülmekten başka bir şey değildir,
Ne mutlu çabuk gidene dünyadan;
Huzurlu olan, dünyaya hiç gelmeyen kişidir!"




12 yorum:

  1. Ününü çok duymuştum ama okumamıştım maalesef.
    Rubaisini okuyunca valla ne kadar hak etmiş bu ünü dedim.
    Ne kadar ibretlik sözler onlar, ne kadar gerçekçi...ah ismi lazım değil kişi okusa gerçi okusa da o artık kayıp vaka....ıslah olmaz.
    Eline sağlık Eylem'ciğim. Çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürükveben,
      değil mi? ahaha o özet okuyor ablacım :)

      Sil
  2. Ara ara Rubailer'i rastgele açar, okurum. Enteresan adam :) Sever.im

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun şarkısı,
      sevilir gerçekten ve ara ara tüketilmesi daha etkilidir :D

      Sil
  3. Ben de Semerkant'ı okuduktan sonra çok merak etmiştim Rubaileri. Bir türlü sıra gelmiyor.

    YanıtlaSil
  4. Okumak lazım, sadece okul kitaplarında verilmiş rubai örneklerini biliyorum sanırım :((

    YanıtlaSil
  5. Rubailer müthiş. Çok etkilenerek okumuştum. Çağının ilerisinde bir adammış.

    YanıtlaSil