31 Temmuz 2019 Çarşamba

BÜYÜK KARDEŞİM ATATÜRK- MAKBULE ATADAN

2. Baskı 2016
214 Sayfa

Kitap;
 1 Kasım 1951- 22 Mart 1953 yılları arasında Yeni İstanbul gazetesinde Makbule Atadan'la yapılan gazete söyleşisini içeriyor.

İki bölümden oluşan söyleşinin ilk bölümü;  Zübeyde Hanım'ın gençliği ile başlıyor, nasıl evlendiği, Mustafa Kemal'den önce olan çocukları, Ali Rıza Bey'in yaşamı, o dönem içinde yaşanılan hayat koşulları, bilhassa kadın ve kızların ahvali gibi konuları ele alarak devam ediyor.

İkinci bölüm,
 Mustafa Kemal'in çocukluğunda başlayıp, 13 Mart 1899'da İstanbul'daki Harp Okuluna girişiyle son buluyor.

Açıkçası kitapta Mustafa Kemal Atatürk'ten ziyade bir dönemi -o dönemin Yunanistan'nını- anlatmış Makbule Hanım. Savaş, göç, kadına bakış, Yunanistan'da Osmanlının nasıl göründüğü , çeteler, muhacirler detaylıca aktarılmış.

Ben daha ziyade Atatürk'ün birey olarak daha detaylı ve özel tanımlamalarını bulacağımı umarak başlamıştım kitaba ancak o dönemi okumak ta - hele ki yaşamış birinin ağzından çıkıyorsa- oldukça etkileyiciydi. Her ne kadar o dönemi belki defalarca okumuş olsam da bıkmadan daha defalarca okuyabilirim. 

Tarih severlerin kaçırmaması gerektiğini düşünüyorum.

Bilhassa Atatürk hakkında her yazılanı okumak isteyenler varsa, ya da benim gibi kütüphanelerinde bir Atatürk köşesi oluşturmaya azmetmişler ise edinilmesi gerekenlerden biri.

Bir iki alıntı ile yorumumu bitiriyorum, hepinize keyifli okumalar olsun, sevgiyle...

********

"Memlekette idare soysuzlaşmasından çok daha tehlikeli bir düşman olduğunu unutmamak lazım. Bu düşman, taassuptur."

"Aldatmak, devlet kasasını soymak, rüşvet almak sosyal bir fazilet haline gelmiş..."

"Askerlik bugün olduğu gibi, en kutsal bir vatan hizmeti değil, yalnız fakit vatandaşların sırtına çöken ağır bir yüktü. Bedelini veren askerden kurtuluyor. Medreseliler ise rahat ne bedel var ne askerlik. "

"Osmanlı padişahları arasında kültür düşmanlığı ile tanınmış olanlar çoktur. Fakat bunların başında Abdülhamit gelir. Onun sultanlığı zamanında her türlü fikir hareketi, sırf idare maksadıyla durdurulmuştur. O'na göre halk ne kadar bilgisiz kalırsa o kadar kolay idare edilir."

"..bizde her şey yasak. Düşünmek, öğrenmek, fikir sahibi olmak yasak...Burada yasak olmayan şey, dalkavukluk, iki yüzlülük..."




22 yorum:

  1. En son Yılmaz Özdil'in kitabını okuduktan sonra soğudum Makbule Hanım'dan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      özdil'in o kitabını okumadım ki :(( Makbule Hanım'dan ben de daha çok detay duymayı beklerdim, bu röportaj tatmin etmedi fakat okumaya devam belki de benim henüz tanışamadığım ne anlatıları vardır :D

      Sil
  2. Allah'ım sondan ikinci alıntıyı okuyunca ismi lazım değil birisi hatta birkaç kişinin de benzer şeyleri düşünüp, uygulamaya geçtiklerini düşünmeden edemedim. Hatta "Bize cahil insan lazım" mı ne öyle bir şey demişti. Sahi ya, Ata'mızın kız kardeşi olunca insan böyle ayrıntılar filan bekliyor değil mi? Nasıl bir abiydi? Ençok hangi yemeği severdi gibi....
    Çok teşekkürler Eylem'ciğim. Okumak isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürükveben,
      alıntıları yaparken de okurken de 100 senede hiçbir şeyin(idare anlamında) değişmemiş olduğunu hayretten hayrete düşerek okudum. O sözün altını da bilerek çizdim evet bir rektördü sanırım bizim zamanlarımızda dile getiren sonra istifa etti aman dedim onur henüz bir erkek ismi olarak kalmamış ama yanıldım, rektör yardımcısı olarak görevine devam etmişti :(( evet kesinlikle öyle şeyler bekledim aslında daha ziyade, işte belki bir miktar daha çalışkan, biraz daha idealist biraz daha işte ne bileyim belki de bir yerden sonra aydı ama işte misyon yüklemeyi de seviyoruz ne diyeyim :D belki de kadın olanı olduğu gibi anlattı :D

      Sil
  3. tarih okumak istiyorum ama bir türlü elim gitmiyor. inşallah okuyacağım ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. FArklı Diyarlar,
      ben de tarihsel okumalarıma çok geç başladım. Sistemimizden mütevellit tarihe, tarih kitaplarına ön yargılıydım ne ki insan yargılarını hemen her yaşta değiştirebilir. Bu nedenle geç olmasındansa güç olmasın diyelim.

      Sil
  4. Bu tarz kitaplar satır aralarında daha detaylı bilgiler veriyor o dönem hakkında. Bence gayet güzel kitaplar.

    YanıtlaSil
  5. Askerlik,bugün de fakirlerin üzerinde,değişen bir şey yok.Bir türküde geçiyordu''Zenginimiz bedel verir,askerimiz fakirdendir.''
    Teşekkürler Eylemciğim....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yurdagül Çelik,
      işin kötüsü idareye karşı söylediklerinin hiçbirinde değişen bir şey yok:((

      Sil
  6. ay tarih hiç sevmem tarih kitaplarına da hiç inanmam güvenmem ama bu okunmaz mı hiç yaa duymadıydıım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      canımcım tarih te enteresan bir şey işte ama keyifli, bu okunur ya :D

      Sil
  7. Alıntılar günümüze de çok uygun gerçekten. Okuyayım ben de :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KAğıt Salıncak,
      değil mi, cuk oturmuş ya da tam isabet :D

      Sil
  8. Yanıtlar
    1. Babaannemin takvimciği,
      kalınır gerçekten :D

      Sil
  9. Atatürk'le ilgili her şeyi okumak istiyorum. Kitaplıkta sadece onunla ilgili kitapların olduğu bir raf ne güzel olurdu.

    YanıtlaSil
  10. Ben de daha özel ayrıntılar beklemiştim açıkçası. Fakat yine de okumaya değer.

    YanıtlaSil
  11. çok etkileyici olsa gerek, dediğin gibi ben de özel bazı ayrıntılar beklerdim ama bu da güzel tabi:)

    YanıtlaSil