20 Ağustos 2017 Pazar

BİZ -YEVGENİ ZAMYATİN








Çeviri:Fatma ARIKAN& Serdar ARIKAN
6. Basım 2016

250  Sayfa


"Saadet ve kıskançlık mutluluk adı verilen kesrin pay ve paydasıdır."

"Demek ki seviyorsun.Korkuyorsun, çünkü senden güçlü , nefret ediyorsun , çünkü korkuyorsun , seviyorsun, çünkü ona boyun eğdiremiyorsun .Ne de olsa sadece boyun eğdiremediğini sever insan."

"Sonuncu diye bir şey yok , devrimler sonsuzdur .Son devrim çocuklar içindi , çocuklar sonsuzluktan korkar , çocukların rahat uyuyabilmeleri için gerekli olan ise..."

"Çocuklar biricik cesur filozoflardır.Cesur filozoflar da mutlaka çocuktur."

********

Zamyatin adını ilk duyuşum Le Guin'in Mülksüzler'ine tesadüf eder , rivayet odur ki Ursula, Biz'den etkilenip yazmıştır Mülksüzleri .

Bir sonraki karşılaşmam Cesur Yeni Dünya'da oldu zira Huxley de Biz'den etkilemişti  .

Biz için bilimkurgu demişler bir yerde,olma ihtimali var fakat bir başka  yerde de distopya adı geçmiş , o da olabilir.

Fakat her iki alanda yazan insanlara ilham kaynağı olmuş.

İthaki'nin diğer yayınevlerinden farklı yaptığı şey ise orijinal dilinden çeviri.

Eh okumuşken en iyisinden olsun değil mi?

Fakat bir iki basım hatası yok değil , burada yazmazsam çatlarım çünkü az da olsa rahatsız edici.

Rus edebiyatı severler bilir ki yazarlar asla kolay koşullar altında eser vermemiştir, Zamyatin de bu zorluklardan nasibini almış ve Biz'i hapiste yazmış, kitap tabii ki Rusya'da değil ilk olarak İngiltere'de basılmış.

İnsanların isimlerinin bile olmadığı , sadece bir numara olabildikleri bir dünya işte , günümüzden pek de farklı değil sanki .

Distopyanın  yaşadığımız zamanlar olduğunu düşünüyorum bazen  , bakalım bizim devrim ne zamana kalacak.

Neyse efenim ben BİZ'den etkilenen üstteki  2 yazarı ve kitabı da okumuş biri olarak diyebilirim ki 1920'lerde yazılan , bilim kurgu filmlerine bile ilham kaynağı olan bu kitabı okuyun.

Eleştiri yapmanızda sıkıntı yok,  bir okuyun üzerine konuşalım:)



Benim etkilenenler içinde en sevdiğim hala Mülksüzler :D







16 yorum:

  1. İlgi çekici bir kitaba benziyor, notumu aldım okuma listeme :) Öneriniz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mücahit Doğan ,
      ilginizi çeker mi bilmem ama distopyanın ağababalarından olması sebebiyle distopya severler tarafından mutlaka okunması gereken kitap olabilir diye düşünüyorum :) ben teşekkür ederim yorumsuz bırakmadığınız için :)

      Sil
  2. Ben de sevmiştim bu kitabı. Cesur Yeni Dünya'yı ve Mülksüzleri okumadığım için bir karşılaştırma yapamıyorum ama benim birinci sıramda hala Orwel'in 1984'ü var. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      1984 hala okunacaklarım arasında ya da okuyup hatırlamadığım için tekrar okumalıyım sanırım, en yakın zamanda ona fırsat vermeliyim diye düşündüm yorumunuzdan sonra :)

      Sil
  3. İlk kez duyduğum bir yazar, "insan sadece boyun eğdiremediğini sever" öyle mi acaba?:))) Rus yazarlarını çok ama çok seviyorum, bunu da okumak isterim. Çok teşekkürler Eylem'ciğim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürükveben,
      o söz bence de yoruma açık :D kiişiye göre değişir , mesela ben boyun eğdirebildiğim/eğdiremediğim ya da boyun eğdirmeyi istediğim birinin yanına pek yaklaşmam diye düşünürüm...tabii bu konularda akıl verebilecek/yorum yapabilecek son insan benim herhalde :D

      Sil
  4. Ayy benim de elimde, çok merak ediyorum. Dediğin gibi bir sürü esere de ilham olmuş. Bundan sonra da Cesur Yeni Dünya'ya geçeceğim o da elimde diğerini bekliyor :). Bu yorum da iyi oldu :). Yarıyıl Reading Challenge için de listeye aldım zaten :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. öneri makinesi,
      Mülksüzleri tavsiye ederim , şiddetle ... gerçi her okuyan sever diyemem ama beni çok etkileyen kitaplardan biridir , gerçi Ursula ablam ne yazsa okurum o da ayrı :D

      Sil
  5. i am found of reading, i will definitely try this.

    YanıtlaSil
  6. Cesur Yeni Dünyayı okudum. Sırada bu kitap var. Distopik kitapları seviyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arif Öztürk,
      Aslında ilk kitap olarak bunu okumalıydık ama ben de Cesur Yeni Dünyayı bundan önce okumuştum :)Distopik kitaplar seviyorsanız bunu mutlaka seveceksiniz diyebilirim :D

      Sil
  7. ''İnsanların isimlerinin bile olmadığı , sadece bir numara olabildikleri bir dünya..''Bize de önce TC numarası verdiler sonra başka başka numaralar.Belki bir süre sonra adımız bile hatırlanmayıp,numaralarla çağırılacağız.Biraz olumsuz bir tablo oldu ama sevmiyorum numaralandırılmayı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha Mutlu Yaşam,
      gerçekten yaşadığımız dünya aslında tam bir distopya haline geliyor değil mi ya da biz mi çok karamsarız :(

      Sil
  8. ilk defa duyuyorum ama bu kadar etkileyici ise mutlaka okumak isterim, harika bir paylaşım Eylem'cim, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren O.,
      valla ben etkilenenlerin yalancısıyım :D

      Sil