28 Mart 2017 Salı

MANZARADAN PARÇALAR-ORHAN PAMUK

1. Baskı 2010
541 Sayfa

"Benim için en mutlu gün , bir sayfa iyi yazı yazdığım sıradan bir gündür.Yazının dışındaki hayata eksik , kusurlu, anlamsızmış gibi gelir bama."

"En sonunda insanın hayatı kitaplarından daha değerlidir.Ama hayatta anlam ve değer veren şey de bu kitaplardır işte."

"Doğuştan hiçbir suçluluk duygusu edinmeyenlerin tek korkusu var:Cemaatten ayrı düşmek .Bunun için herkes gibi düşünüp herkes gibi yaşamak yeter. Suçluluk duygularıyla doğanlar ise işlemedikleri suçlarla da  dertlenir , yalnız yaşar, yeraltından ve romanlardan hoşlanırlar."

"Biliyorum . Bekliyorum . Bazen en iyisi unutmak diyorum."

"Kitaplarla haşır neşir oldukça hayatın bir kısmını daha kaçırıyor, bunu anladıkça da kaçan hayattan intikam alır gibi yeni kitap alıyordum."

"Kitap okumamanın değil, okumanın bir tuhaflık , hatta bir hastalık ve mutsuzluk belirtisi olarak görüldüğü bir ülkede yaşadığım için aslında bu bir avuç kitap ve kütüphane meraklısının züppelikleri , saplantıları ve teşhir merakları günlük sıradanlıklarımızın ve bayağılıklarımızın yanında , bende ancak saygı uyandırıyordu."

"Herkes yabancıdır İstanbul'da , bu yüzden de herkes yalnız."

"Cebinizde , çantanızda bir kitap taşımak , özellikle mutsuzluk zamanlarında cebinizde, çantanızda sizi mutlu edecek bir öteki dünya taşımak demektir."

"Kitap okuyarak , düşünerek , tek başımıza yaratıcı bir şekilde ve özgürce kafamızı kullanarak dünyayı kavrayabileceğimize ilişkin iyimser inanç , modern edebiyatın ve bireysel özgürlük duygusunun da başlangıcıdır."

"Bir Türk siyasetçisinin sözlerine , iktidarda değilse güvenmeyin. İktidarda ise Amerika güvenebilir."

*******************

Eğer daha önce hiç Pamuk okumamışsanız bu kitabından başlayın derim. 

Hayat, Sokaklar ve Edebiyat alt başlığı ile yayımlanan bu kitapta ;
Pamuk'a dair merak ettiğiniz ne varsa bulabilirsiniz.

Hem özyaşam öyküsü hem de kitaplarına dair pek çok şeyi bulabileceğiniz kitap , Pamuk'un röportajlarına da yer vermiş.

Bu anlamda kendi içinde tekrara düştüğü görülse de , bence Pamuk okumaya başlamadan önce Pamuk'u anlamak için çok hoş bir kaynak niteliği taşımakta.

İlk yazdıklarını çok severek okuduğum , Masumiyet Müzesi içinse Pamuk'un kaleminden çıktığına inanamadığım kitapların hikayelerini okumak benim için çok özeldi.

Aklıma estiği zaman , parça parça okudum , bu sebepten uzun süre elimde olduğu görülse de kitabı okurken büyük keyif aldım .

Özellikle yazarın etkilendikleri , kitap yazma psikolojisi ve genel siyasi ve insani  fikirlerini bir günde okuyamamış olmak , sindire sindire , canım ne zaman isterse elime almak ve bu anlamda keyfini çıkartarak okuyabilmek  beni mutsuz etmediği gibi ,  karşılığı olmayan mutluluktur benim için.

Her ne kadar bazı söylemleri ile dikkati çekmiş, irite etmiş olsa ve aldığı ödülü, başarısından ziyade politik ve ideolojik olarak görsem de Pamuk iyi bir kalem ve okunmalı diye düşünüyorum.



25 yorum:

  1. Orhan Pamuk okumak istiyordum kırmızı saçlı kadın dan başlamayı düşünüyorddum ama onu pek sevmeyenler olmuş sende bunda başla dediğine göre bir bildiğin vardır hem alıntılar da çok hoşuma gitti neden bu kitabı olmasın ki? ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sümeyye Kip,
      bu kitapta genel olarak kitapları hakkında da bilgiler var , hem fikir edinmek adına da hoş bir başlangıç olabilir , keyifli okumalar olsun :D

      Sil
  2. Merhaba. Benim de merak ettiğim kitaplardan biri :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. birkitaphırsızı,
      haydi bakalım inş benim kadar seversin :)

      Sil
  3. Benim de sevdiğim kitaplardan biridir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okuyan,
      ne güzel ya , senle aynı kitabı sevebilmek :)

      Sil
  4. Yeğenim de tıpkı senin gibi düşünüyor, "Teyzeeee, iyi bir yazar, ben çok seviyorum" diyor e benim siyasi görüşlerim malum, yetmez ama evet'çilerden kendisi, Benim Adım Kırmızı'yı almış oku teyze diye, haklı güzel okunuyor ama nefret ettiğim adamın kitabını alasım hiç yok ya...:((yeğen oğluşum zorla getirmese dünyada almazdım böyle inatçıyım e oğlak burcuyum:))

    Çok teşekkürler, çok iyi, ayrıntılı tanıtmışsın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürükveben,
      şimdi şöyle benim durumumda , kendisinin ilk kitaplarından birini annem taaa ortaokuldayken almıştı , sanırım ilk sahip olduğum kitaptır, ondan kıymeti farklıdır gözümde. Bu arada annemin bana aldığı , okul kitapları dışında da tek kitaptır belki. Neyse , sonrasında hiçbir kitabını sahip olarak okumadım , mesela 3000 küsür kitabım var tek korsan , Masumiyet müzesi'dir ama onun hikayesi ayrı :D bu da hediye gönderilmişti , yoksa ben de kendisinin kitaplarına para vermeyi uygun bulmuyorum ama okumak lazım , hiç sevmesem hatta nefret te etsem yazarı hakkında konuşabilmek adına okumaktan yanayım. Oğlak burcu , evet olabilir inatçı , ama istikrarlı desek daha güzel olur sanki , :D

      Sil
  5. Vizelerden sonra başlayayım o halde :D

    YanıtlaSil
  6. listeye aldım o zaman....
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  7. Bu tarz kitapları sevsem de yazarın ilk defa kitapları ile tanışmayı tercih ederim. Kişiliğinde beğenmediğim bir şey çıkar sonra eserinden mahrum kalırım. Ödül kısmına hiç girmiyorum. Nedense antipatik geliyor. Daha doğrusu nedense kısmının içini dolduracak cümleleri paylaşmak istemiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi blogger,
      yani nedenleri çok düşünmeden , kim olduğuna bakmaksızın okunabilir diyeceğim ama yok ilk kitaplarında da otobiyografik unsurlar var , ama yine de denemeden karar verme derim :D

      Sil
  8. Orhan Pamuk kitaplarını seviyorum. Dili biraz ağır ve biraz yavaş okuma ihtiyacı duyuyorum. Ancak yazdığı karakterlere ve konulara hayranım. Bu kitabını okumadım ama. En kısa zaman da okuyabilirim umarım :) Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güneş im,
      ben teşekkür ederim , evet aynen anlattığın gibi , fırt fiye bitmiyor hiçbir kitabı :D

      Sil
  9. Okumadigim bir iki kitabi kaldi amazondan bakacagim.

    YanıtlaSil
  10. Ne adam.. Kiminin ölesiye nefret ettiği kiminin de taptığı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bahçe perim ,
      değil mi , belki de bu ülkedeki pek çok kişinin kaderi bu , bu ülkede yazar olmak ta insan olmak ta o kadar zor işte...

      Sil
  11. Evet daha önce hiç Orhan Pamuk okumadım..
    Aslında hayatta öyle okunası kitaplar var ki..
    Bu yönden çok eksik hissediyorum..
    Sevgiyle ve umutla kal, hayırlı kandiller..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nursalkımı,
      ooo okunacak kitaplar hiç bitmez , hiç bitmesin de zaten ...

      Sil
  12. İlkay Özgür,
    rica ederim İlkaycım , belki bir gün başlarsan :D

    YanıtlaSil
  13. Bence Pamuk iyi ama okunması ve anlaşılması zor yazarlardan. Bu düşünceme rağmen masumiyet müzesini merak edip okuma listeme almıştım. Sanırım bunu da almalıyı. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abdullah ÖZER,
      ama masumiyet müzesi en yalın yazdıklarından biri , bu kitabı ise romanları gibi değerlendirmeyin , o romanları anlamak için belki de yardımcı bir kitap diyebilirim , Orhan Pamuk'u anlamak ta olası :D

      Sil