1. Baskı 1960
32. Baskı 2018
Yayına hazırlayanlar:Ezel Erverdi&İsmail Kara
Kitabı bir proje için okudum , projemde aşağıdaki alıntıları kullandım , alıntıların kitap hakkında bir fikir verebileceğini düşünerek yorumsuz yayınlıyorum, sevgiyle, kitapla kalın.
"Gençlik, geleceğin tohumudur. Bu tohumun özüne bakarak yarınımızı keşfetmek müşkil olmayacaktır."
"Her defasında yıkılışımızın sebebi, benliğimizden kaçarak, Batı'nın taklitçiliğine sığınma sevdamızdır."
"Bunlar, XVII. yüzyıldan başlayarak bizi XX. asrın eşiğine yarı ölü teslim eden üç asırlık yıkılışın taassup zihniyetinden asrın derdine deva çıkarmak iddiasındadırlar. Bunların tedavi usulleri, derdimize deva getirmek şöyle dursun, bilakis hastalığı şiddetlendirmekte ve karşı tarafın uçuruma yürüyüşünü hızlandırmaktadır. Bunların geçen üç asırlık yaraları bağrımızda tekrar tekrar kanatmaktan başka rolü olmayacaktır. Kendilerinde ne gerçek bir din anlayışı, ne felsefe, ne ilim, ne de sevgi var. Kin ile çevrildikleri bir cemaatı asırların gerisine götürmek için çabalıyorlar. Sözde dini neşriyat ve çalışmalarla İslam'ı yeniden canlandırmayı hedef tutan önderleri ise istismarcılar, menfaatçi ve cahil kimselerdir. ."
"Arap taklitçiliği yaratıcı şuuru gölgelediği devirlerde ululuğumuzu kaybettik."
"Başka ellerin kendine hazırladığı kaderden insan bizzat kendi mesuldür."
"Millet ruhunu yapan maariftir. Maarifin düşmesi millet ruhunu yere serer. Maarife değer vermeyiş millet ruhunun yıkılışını hazırlar. "
" “Harf inkılabı yüzlerce yıllık milli kültürle bağları
kopardıktan sonra dilin değişmesi üniversite gençliğini orta okul çocuklarının
hizasına indirdi.”
“Güzel dilimizi vaktiyle Divan edebiyatının nesircileri
kurutuyordu; şimdi onu Dil Kurumu
boğazlamaktadır.”
“Batılı kelimelerin hücumu ile renk renk maskeyle örtülmüş
yüze benzetilen dilimiz, korkarım ki bu gidişle bir gün, Türkün ruhu ve Türk
dilinin esasları ile anlaşılması imkansız hale gelecek ve sonunda Türk dili
diye bir millet dilinin varlığı tanınmayacaktır. “
“Daha X. asırda İslam düşüncesinden kovulan felsefe ile
beraber sosyal düşüncenin temeli olan tarih şuuru ve sanatta esas olan hayal
gücünün yaratıcı aşkı, medresenin tanımadığı, hatta suçladığı değerler halini
aldı.”
“Millet ruhu ile
bağları kopartılan bir bugünkü okul, millete insan yetiştirmek için değil, fabrikaya
usta yetiştirmek için çalışıyor.”
“Bugünkü mektep insanın ruhunu yüceltmek için değil,
makineye esir olarak midesinin saltanatını yaşatmak için açılmış kapıdır.”
“Bize bir insan mektebi lazım. Bir mektep ki bizi kendi
ruhumuza kavuştursun; her hareketimizin ahlaki değeri olduğunu tanıtsın; hayaya hayran gönüller, insanlığı
seven temiz yürekler yetiştirsin; her ferdimizi milletimizin tarihi içinde
aratsın; vicdanlarımıza her an Allah’ın huzurunda yaşamayı öğretsin.”
“Biliyoruz ki mektep, öğrenme yeridir. “
“Hayatın çokluğuna nazaran mektepte birlik vardır; hayatın
kendi kendisinin dışında oluşuna karşılık mektebin vasfı kendi kendine
kavuşmaktır, kendi kendini tanımaktır. Hayatta esas olan hadise yaşamak,
mektepte ise tanımaktır. Birincisi dışsallık, ikincisi içsellik ifade eder.”
“Edineceği bilgileri seçmeyip her görüp işittiğini öğrenen
insanın bütün bilgileri faydasız ve değersizdir.”
“Muallim , gençlere bilmediklerini öğreten bir nakil
değildir.Bu iş kitabın işidir, bilmediklerimiz hep kütüphanelerde
bulunmaktadır.”
“Ademoğlunu, beşikten alarak mezara kadar götürüp teslim
eden, dünyanın en büyük mesuliyetine sahip insan muallimdir.
Kaderlerimizin hakikatinin işleyicisi, karakterimizin
yapıcısı, kalbimizin çevrildiği her yönde kurucusu odur. Fertler gibi nesiller
de onun eseridir.”
“Muallime değer verildiği, muallimin hörmet gördüğü ülkede
insanlar mesut ve faziletlidir.”
“Yetiştirici elemanlarını hazırlamadan mektep açan, mektepte
kemiyyet iddialarını bilgide kemiyyet prensibiyle yarış ettiren zihniyetin
ulaştığı akıbet, milli maarifin kabiliyet ve değerini günden güne düşürmek
olacaktır. “
“Muallim meselesi, maarif davamızın ana meselesidir. Maarifi
yapacak olan muallimdir. Şayet değerlendirilmezse yıkacak olan da o olur.”
“Yetiştirilmeleri uğrunda en ufak bir külfetlerden kaçındığı
çocuklarını sokaktan geçen her türlü insanın, vasıtaların, çamurun ve ahlak
düşüklüklerinin sinesine fırlatan, küçük çocuğunu verdiği mektebi, kendisini
dertten kurtaracak bir sığınak sayan, daha ileriki yıllarda mektepten sade not
ve diploma bekleyen, çocuklarının midesiyle giydiğinden başka yavru mesuliyeti
bilmeyen, “çocukluk mesleği” iklimine yol açmayan bir cemiyette insan yükselmez
büyük ruhlar yetişmez…Çocuklar aramızda ve adeta ayaklar altında, kendi kendine
büyüyor, bizden iradeli fedakarlıklar görmeden nebati bir zeminde yetişiyorlar.
Fert ve aile olarak, çocuklarımızın sadece maddi hayat şartlarını tedarik için
bunalmaktayız. Onlar için ayrılmış dünyamız yok, bir çocuk şehrimiz yok…Üstümüzde
bizimkinden geniş bir çocuk ruh dünyasının barındığının farkında değiliz. Bunu
bilmediğimiz için çocuklarımızı her an heder etmekteyiz.”
“Ana dilini hakkile bilmeyen, bu dilin inceliklerine ve
kaidelerine tam manasile sahip olmayan gençler ne kendi ruhlarına çevrilmek, ne
de ruhlarını kainatın sırlarına çevirmek yani ruhbilim ve felsefeyi anlamak
yolunda başarı gösteremezler. Zira düşünmek, bir nevi içinden konuşmak
demektir. Konuşmasını iyi bilmeyen bu(edebi okumuş!) gençler maalesef
düşünemeyeceklerdir.”
Bugünkü okul, manevi kudret kaynağı olmaktan çıkmıştır,
sönmüş bir ocak gibidir.”
“Bugün İslam adı cami kapılarından Kabe eşiğine kadar ticaret
ve soygunculuk hareketlerine bağlanmış bulunuyor. Müslüman cemaatı berbat ve
değersiz bir neşriyat ticaretiyle sahtekar şeyhlerin ve mürşidlerin istismar ve
dolandırıcılığına boynunu bağlamıştır. XX. Asırda bile büyücü ve bakıcıyla yanyana
çalışırken Kur’an’ı bol bol okudukları halde, Allah’ını arayan bu din
adamlarının ihanetini tarih asla affetmeyecektir.”
“Bugün ailenin yapıcı rolü hemen hemen sıfırdır,
diyebiliriz. Fakat her şeyi devletten beklemek hakkımızdır. Zira hayatımızın
düzen vericisi odur.”
“Sinemanın ahlakımız için bir zehir olmasına rağmen büyük
bir ticaret kurumu olması yüzünden gittikçe genişlediğini biliyoruz. Sinemada
ruh, yaratıcılığını ve her türlü çalışmasını kaybediyor.”
Bir öğretmen olarak okumam gerekenler listesinde. Ak Zambaklar Ülkesinde'den sonra geliyor. ama bir türlü okuyamadım.
YanıtlaSilEmine ÖZtürk,
Silikisini de okumanız dileğiyle
Her eğitimcinin okuması gereken kitap..Arap toplumunu taklit değil artık nerdeyse arap olduk...
YanıtlaSilsibel özer,
Silolduk bir şeyler de artık ne olduğumuz bile şüpheye düşürüyor bizleri, en büyük keşkelerimiz olmazlar inş.
Okumayı düşündüğüm bir kitaptı . Alıntıları önden okumak bir fikir verdi.
YanıtlaSilKitaplara kaçanlar,
Silkeyifli okumalar olsun.
alıntılar çok ilginç gerçekten, beni şaşırttı..:)
YanıtlaSilEren O.,
Silkitap ta enteresan Erenciğim , ciddiyim :)
Harika olmuş 👍
YanıtlaSilcem kazan,
Silteşekkür ederim , iyi yıllar.
proje olmasa okunmaz böyle kitaplar amaniiin :)
YanıtlaSildeeptone,
Sildeme yahu, okunur okunur da zamanı değildir :D
Nurettin Topçu ülkemizin çok kıymetli düşünür ve yazarlarından. İnsanlar artık şu popülist kitapları okumayı bırakıp
YanıtlaSilbiraz daha seviye arttıracak kitaplara geçmeli. Böyle bir yazardan alıntı yapıp hatırlattığın için çok teşekkürler..
pelinpembesi,
Silrica ederim, ilgilenen birileri mutlaka olur:D
Aslinda okunasi bir kitap ama bu ara eglenceli kitaplara ihtiyacim var 😊. Mutlu yillar dilerim canim 😊
YanıtlaSilDerya,
Silsorma o eğlenceli kitaplara şu aralar fena dalmış durumdayım ve bu durumdan derhal kendimi kurtarmalıyım :D