22 Aralık 2019 Pazar

MEYYALE -HIFZI TOPUZ

1. Basım 1998
15. Basım 1999
224 Sayfa 
"İlerleme, din işlerinde olduğu kadar dünya işlerinde de cahilliğin kaldırılmasına bağlıdır. Ilim, fen ve sanat öğretimini sağlayan okullar açacaksınız. " Sultan Abdülmecid 

Kitap aslında Pertevniyal Valide Sultan ile başlıyor. Abdülaziz'in annesi,  II. Mahmut'a hafifçe temas ediyor ve fakat aslında Hıfzı Topuz kendi ailesinin kökenini anlatıyor kitapta. Tabii Osmanlı Saray'ı bu hikayede mekan.  Gerçek hayat tarihle birleştirilip sunulmuş.  Ben Hıfzı Topuz severim, hem de çok.  Fakat bu kitaptaki üslup sanki bir türlü saramadı beni. Akıcı değil diyemesem de sürükleyici de değil.  Belki de tarihle biyografi arasında sıkışıp kaldığı için kim bilir. Yine de ilk ağızdan Osmanlı'da Saraylı bir aileyi merak ediyorsanız, sonundaki fotoğraflar  da güzellik katarak size zevkli saatler geçirebilirsiniz.

"IV. Mustafa da on dört aylık bir saltanat döneminden sonra kardeşi II. Mahmut'un emriyle boğularak öldürüldü. Üç ay içinde üç bin gerici idam edildi. II. Mahmut yirmi dört yaşında işte böyle kanlara bulanmış bir ortamda tahta oturdu ve orada on yedi yıl kaldı. "

"Ilk kılık kıyafet devrimini o yaptı, askerlerden ve memurlardan cepkeni, kaftanı, entariyi, şalvarı,  poturu, kavuğu, külahı çıkarttı, setreyi, pantolonu ve fesi o getirdi. Şiir yazdı, resim yaptı, şarki besteledi, 'Rüştiye Mektepleri' denen ortaokulları açtı, ilk gazete Takvim-i Vekâyi onun zamanında çıktı,  Avrupa'ya öğrenci yolladı."

Bu arada iki yakın tarihi art arda okuduktan sonra diyebilirim ki herkes tarih yazmasın!( Yazmasın derken aşağıdaki yazarı kastediyorum)


12 yorum:

  1. Gizli çocuk büyütme muhabbeti bu kitapta mıydı? Yazarın tarzını o kadar ki sevmemişim :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi blogger.
      evet canım bu kitap o kitap, bu kitapta alışkın olduğumuz anlatım yok gerçekten.

      Sil
  2. ay bu tür kitaplar sürükleyici diilse hiç çekilmez aman aman :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone.
      ahaha o kadar da değil yahu, sadece diğer kitaplarına göre ve belki de benim ruh halimle alakalı :)

      Sil
  3. Benim ilk okuduğum ve en çok sevdiğim Hıfzı Topuz kitabıdır, hatta devamını (Nevbahar) da okudum. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      aa devamı olduğunu bilmiyordum, bende sanırım dönemsel bir şey bu sıralar kitapların akmaması.

      Sil
  4. hıfzı topuz en sevdiğim yazarlar arasında ilk üçe girer. tüm kitaplarını okudum. hatta onu yitirmekten korkuyorum, bencillik ama daha uzun yaşasın beni mahrum bırakmasın kitaplarından.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. burcu,
      al benden de o kadar daha çok yaşasın ve yazsın dilerim

      Sil
  5. Akıcı ve sürükleyici değilse tarih kitaplarını pek sevmiyorum. Ama Hıfzı Topuz hatırına okurum gibi geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevda s.,
      aslında Hıfzı Topuz için kesinlikle okunası kitaplardan da işte benle alakalı belki akmaması

      Sil
  6. İlk okuduğum ve çok sevdiğim Hıfzı Topuz kitabıdır kendisi :)

    YanıtlaSil