19 Ocak 2022 Çarşamba

BAHAR KARLARI -YUKİO MİŞİMA

BEREKET DENİZİ I

Püren Özgören çevirisi olan kitabın elimdeki nüshası 3. basımdır ve basım yılı 2015'tir. 



 "...insanın bütün yaşamı bazen bir anlık duraksama yüzünden yön değiştirebilir. O an, bir kağıt gibi tam ortasından katlanır sanki. Böylece alt taraf üste çıkar, daha önce görülen tarafsa sonsuza dek görünmez olur. " 

    Kitabın bende uyandırdıklarına geçmeden önce bilhassa yazar konusunda bir iki laf etmek lazım diye düşünüyorum, zira 4 kitaptan mütevellit bu seriyi okumamın sebebidir yazar.  

    Bu şekilde söyleyince çok iddialı olsa bile bunun sebepleri var. Geçmişte, 2012 ve 2014 yıllarında yazardan 2 kitap daha okumuş olduğum görülüyor blogda.  2012'de Yaz Ortasında Ölüm isimli öykü kitabını okumuşum, yorum olarak uzun soluklu yazmamış olsam da etkilenmiş olmayım ki 2014'te Denizi Yitiren Denizci 'sini okumuşum ve yine enteresan gelmiş olacak ki notlarımda yazar için ya da yazara dair bir iki satır karalamışım. Fakat aslında bu seriden önce okumam gereken başka bir kitabını not almış olsam da nedense bir türlü  sırayı o kitaba getirememişim :( 

    Blogun böyle zamanlarda kafanıza dank ettirdiği bir şey de şu oluyor: Bir yazarı merak etmişsiniz, daha önceden kitaplarından okumuşsunuz, üzerine daha fazla okumak istemiş ve 2015'te basılmış kitabını edinmişsiniz, fakat bunu okumak 2022'ye denk gelmiş. 7 yıl ya, yazıyla yedi( 7 )koca yıl, ki onlarca kitap okudum diye sevindiğiniz zamanlar, ve bütün o zamana inat şak diye istediğiniz hatta edinmiş olduğunuz kitapları bile okuyamadığınızı yüzünüze vurması... Hayata, planlarımıza, ömür denen zaman mefhumuna dair felsefik cümlelerimi burada yazmak çok isterim ama ....

    Neyse ben yine gereksiz alınganlıklara düşmeden kitaba/seriye geçeyim, dediğim gibi 4 kitaplık serinin ilk kitabıdır Bahar Karları, açıkçası başı ve sonu oldukça belirgin bir çerçeveye sahiptir, yani serinin devamını getirmek bu kitaptan sonra zorunluluk gibi gelmedi bana ama yazarımıza tek kitap yetmemiş ve devamını yazmış, şu halde bize düşen  eninde sonunda el mahkum okumak olacak. 

    Yazar Japon olunca hikaye pek tabii Japonya'da geçmekte olup, olaylar Japon -Rus savaşı sonrası olan dönemde, 1900'lerin ilk çeyreğinde geçmekte, gelenek ile modernizm gitgelleri oldukça hacimli şekilde ele alınmış, betimlemeler zincirleme tamlamalar ile karışmış, uzun cümleler ile derdini dile getiren bir kitap çıkmış ortaya. 

    Mişima, bu kitabında betimleme seven beni bir miktar yordu, belki o anlattığı gençliğin bezginliğini oldukça iyi aktardı  ama hep söylediğim o Asyalı yazarlardaki sinematografik anlatım Mişima'da bir tık daha az hissedildi sanki, oysa Mişima'da da bahçenin içindeki sekizinci büyük Kiraz ağacının, en büyük dalındaki yaprağın, 6. damarına denk gelen tırtılın kıvranışı, oldukça ustaca betimlenmişti. Bu sinematografik anlatımın yetersiz bulunuşunun benimle ve yaşadığım konsantrasyon sorunlarımla alakalı olma olasılığı da var, bunu göz ardı etmek istemem, yine de sanki bir tık diğer Asyalı yazar efektlerinden daha az nasiplenmiş gibi.

    Fakat hikaye; özellikle karakter analizleri bakımından oldukça iyi. Bence hemen her okur bir Asyalı yazar okumalı...Ha bu ille 4 kitaplık seri olmalı mı bilemem fakat bloğumda başka yazarlar var bu konsepte uygun hem de oldukça etkileyici ve muhteşem yazma yetenekleri ile beni hayran bırakmışlıklarını bilhassa belirttiğim. 

    Bu kadar muallak yazdığım bir sürü cümleden kendinize göre çıkarım  yapın ve yazarı ya da kitabı okuma kararınızı siz verin canım okuyanlarım, kalın bakalım hoşça :D 



30 yorum:

  1. mişima okudum, seferim, bu seriyi bilmiyom, okurum tabisi sıkıcı olsa da hehehe :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      sıkıcı demeyelim de betimlemesi çok diyelim, ben de sevdim ama her okur sever mi emin değilim :D

      Sil
  2. Denizi Yitiren Denizci yorumunuzu da okudum. Çünkü adı gerçekten çok ilgi çekici:) Fakat anladığım kadarıyla başlık asıl anlamları dışında başka şeyleri ifade ediyor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      vet kitap isimlerinden içerik çıkarımını reel olarak yapmanız oldukça zor. Fakat en nihayetinde metaforik olsa bile bir yerde isim ve mevzu muhakkak kesişir, diğer iki kitabını tam olarak hatırlamıyorum ama enteresan bir yazar, ödüllü aynı zamanda okuduğum 3 kitabına da yazmamışım sanırım :D Gerçi aslında adına yazılmış kitapları mı okusam diye düşünüyorum çünkü bazı yazarların yazdıklarından ziyade yazarları merak ediyorum. :)

      Sil
  3. Hem yazarı cok severim hem de bu seriyi. Keyifle okuyun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günlük Blogu,
      teşekkür ederim :D sevgiler...

      Sil
  4. Seriyi bitiren biri olarak söylüyorum kesinlikle okunmalı. Başta sıkıcı gelebilir ama asla hiç bir kitabı yarım bırakmam aklım hep orada takılı kalıyor diğer kitaba konsantre olamam. Güzel bir aşk hikayesine dönecekken iç yolculuğa bağlantı oluyor. İyi ki de bitirmişim dediğim kitaplardan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sosyetepazarrım,
      :D ne güzel böyle düşünmeniz, ben de yarım kitap bırakamayanlardanım :D

      Sil
  5. Yazarı ilk kez duydum, biraz bakınayım. :) Alıntıyı çok beğendim ama. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      iyi yazıyor :D bakmalısın bence de :D

      Sil
  6. Yazının girişindeki alıntı çok hoşuma gitti:))) Kitabı ve yazarı bilmiyordum, okur muyum emin olamadım ama bakacağım:))) Emeğine sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkeşfi,
      ben de senin sevebileceğinden emin olamadım :D teşekkür ederim :D

      Sil
  7. En sevdiğim kitaplarda ilk 3e girer:) karlı bir havada tekrar okunabilir Eylem’cim:)

    YanıtlaSil
  8. Eylem bu yazarı ben hiç okumadım. Denizi Yitiren Denizci kitabını yıllar önce bir blogda görüp okuma listeme eklemiştim. Sen misin diye yazına baktım ama sen değilsin. 2016 yılında birinde görüp okuyacağım demişim, daha okuyacağım. En iyisi ilk kitap alışverişimde alayım yoksa arada unutabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule uzundere,
      ahaha kim bu aynı kitabı okuyup benden daha etkileyici öneri yazısı yazan blogunda :D aslında bu kitap serisi için demiyorum ama yzarın muhakkak bir kitabını oku derim, hatta yazar o kadar enteresan ki ben bilhassa yazarı anlatan bir kitap okumayı isterim :D

      Sil
  9. Hiç duymadığım bir yazar :)

    O 7 yılda okuman gerekenleri okumuşsundur bence, üzülecek bir şey yok :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      ya ben hiçbir maddi şeye bu kitaplara üzüldüğüm kadar üzülmüyorum, okuyamadığım zamanlar içime dert oluyor, eksik hissediyorum kendimi, sorunluyum sanırım. Ne okuduğumun önemi yok çok saçma kitaplardan bile okusam eğer okuyabiliyorsam iyi hissediyorum kendimi :D yoksa işte o kitaba ah, bu yazara vah modu, yılda 100+ kitap ta okusam bu böyle bende :((

      Sil
  10. hala tanışamadığım bir yazar, yorumun için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maviye iz süren,
      ben teşekkür ederim canımcım, bence sen bu yazarı seversin :D ille bu kitabı değil ama seversin tarzını gibi geliyor bana...

      Sil
  11. Bahar Karlarını 2009'da okumuştum sevmiştim ama devamını getirmek konusunda pek aceleci davranmadım bende:) ama 10 yıl sonra ikinci kitap Kaçak Atları okudum ve onu çok daha çok sevdim şimdi kalan iki kitabı da okuyacağım, umarım çok gecikmem:) Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      aaa o zaman 2. için çok beklemeyeyim, teşekkürler .

      Sil
  12. Yazarı okumadım ama yazının girişini okuyunca epey ilgimi çekti. Çok fazla betimlemeye katlanamayan biri olarak bu kitabını okur muyum bilmiyorum ama yazara şans vermek isterim. Yorumunuz için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mor düşler kitaplığı,
      bence de bu kitabı olması elzem değil ama yazar bence bir kere bile olsa okunmayı hak ediyor...

      Sil
  13. Bilgilendirme için çok teşekkür ederim. Bu arada yeni bloğum saymuallim.blogspot.com hakkında sizi bilgilendirmek istedim. Ders ders oluşturduğum pratik bilgilerin öğrencilerimize faydalı olabileceğini düşünüyorum. Sevgilerle:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğitim Pınarı,
      hayırlı olsun yeni blogunuz, bütün öğrenenler için verimli olmasını temenni ederim, kolaylıklar.

      Sil