21 Mart 2020 Cumartesi

BİNBOĞALAR EFSANESİ - YAŞAR KEMAL

1. Baskı 1971 Cem Yayınevi
YKY’de 15. baskı 2013


‘1876`da Türkmenle Osmanlı arasında Çukurova`da bir savaş oldu. Osmanlı Türkmeni yerleştirmek, toprağa çakmak, ondan vergi almak, onu asker etmek istiyordu. Türkmense buna karşı koyuyordu. Dövüş beter oldu, bu dövüşte Türkmen yenildi ve iskan edildi. O gün bu gündür bu yenilginin acısı, iskanın kepazeliği hiçbir Türkmenin yüreğinden çıkmaz.’

‘Çık da bu şehriyin içine, bir gör olan biteni... Azıcık insanlık kalmış mı? Doğru, şehir büyümüş, her bir evi saray olmuş, ama insanlığı kalmamış bu şehrin. İnsanı yozlaşmış gitmiş.’

‘Koca adamların çocukları dövdüğü, ötekilerin de bön bön baktığı bir ülke çürüktür, ölmüştür.’

Yaşar Kemal bir efsanedir gözümde, en çok İnce Memed’ini sevsem de her yazdığını severek okumuşumdur. Aslında Bir Ada Hikayesi’nin 3. kitabını okuyacaktım ama... 

İşin açığı her ne kadar çok iyi bir kitabı, en iyi yazınlarından biri olabilecekse de bence bir İnce Memed değil. 

Yine de evde kaldığımız şu günlerde yürek dağlayacak kadar etkili bir efsane.

Çukurova’nın yine muhteşem anlatılarından biri;
koyaklardan geçip kışlak aradığınız, akarsu kenarlarında Hızır ile İlyas’ı beklediğiniz, yarpuz kokularını sizin de hissedebildiğiniz...

Okuyun, bilhassa Yaşar Kemal okuyun...


11 yorum:

  1. Efsaneler çoktur Çukurova da 😊 kendime kızıyorum bir türlu Yaşar Kemal, Binboğalar Efsanesi kitabını okuyamadım ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. camdandüşler,
      :) umarım en yakın zamanda okuma şansın olur... SAğlıkla, kitapla...

      Sil
  2. İkinci alıntı bana babaannemin monologlarını hatırlattı :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak,
      ahaha yerim ben onu ya :)

      Sil
  3. Çok severim Yaşar Kemal'i. Bu kitabını da çok sevmiştim. Uzun zamandır bir kitabını okumamıştım. Bazı kitaplarının baskısının tükendiğini görünce korktum ve bulabildiğim birkaç kitabını aldım hemen. Şimdi elimde Çakırcalı Efe var, onu okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule uzundere,
      o da okunası gerçekten, elimde yok ama :) Sevilir Yaşar KEmal ya sevilmez mi :)

      Sil
  4. Yaşar Kemal'in İnce Memed'ini okuyamadim ben de hala :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      yapma ama lütfen bak rica ediyorum o seri okunmalı bence:)

      Sil
  5. Kesinlikle okumak isterim. Çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  6. İlkay Özgür,
    her yazar her kitap için söylemem bunu ama mutlaka okunması gerekenlerden biri olduğunu düşünmeden söylediğim isimlerden biridir. Umarın sen de okuma şansı bulursun.

    YanıtlaSil