23 Eylül 2018 Pazar

GİDERAYAK- AHMET CEMAL

1. Basım 2004
2. Basım 2017
171 Sayfa


"Kimliğini tanımlamakta hala kadere ağırlık tanıyan toplumların kaderleri, kendilerince değil, başkaları tarafından belirleniyor."

"...Köy Enstitüleri'nin kapatılmasıyla  birlikte kendini iyiden iyiye belli eden gerileme ve yozlaşma ,  bu sağlıklı kültür tarihi anlayışını da yıkmakta gecikmedi. O anlayışın yerini, kültür tarihine ilişkin olarak çözümlemeci değil , fakat dışlayıcı bir bakış açısı aldı . Bu bakış açısı , bizden olanlar ile bizden olmayanları ulusçu değil, fakat neredeyse ancak ırkçı bir anlayışla birbirinden ayırmaya koyuldu. Mevlana , Farsça yazdığı için bizden değildi; Bizans, bizden değildi; Homeros , Yunanlı olduğu için bizden değildi ; Çanakkale'deki Troya , Romalıların olduğu için bizden değildi v.b."


"Büyüklükleri yaşamaya ve büyük yaşamanın sorumluluğunu yüklenmeye hazır olmayanlar , tek çareyi karalamakta ve çarpıtmakta bulurlar."

"29 Ekim 1923 tarihinde Cumhuriyet'in ilanı, altı yüzyıllık bir ümmet , yani inanç toplumunun artık akıl toplumu olma yolundaki ilk adımıdır."

"Endülüs döneminde İslam bilginlerinin , çok tanrılı bir dönemin ürünü olan antikçağ Yunan felsefesinin metinlerini Arapça'ya çevirmekte sakınca görmemiş oluşları da , Müslümanlığın aklın yoluna ve ürünlerine ne denli açık oluşunun bir başka göstergesidir."


***************

Ahmet Cemal ile bu kadar geç tanıştığım için, her satırında " keşke " diyerek okudum kitabı.

Bilhassa ,
"Savaşa Hayır Peki ya Ulusal Onura?"
ve 
"Şahane Tembellerin Ülkesi"

 başlıklarındaki her satırın altı çizilesiydi.

Edebiyat severler , Tiyatro ile ilgilenenler , Deneme okurları sakın , bakın altı çizili sakın bu kitabı kaçırmayın.

Sonra benim gibi "neden " diye düşünmek ile "keşke" diyerek hayıflanmak arasında kalıverirsiniz .

Çok yakında bir başka kitabı ile blogumda yer vermeyi istediğim , diğer kitaplarını hemen edineceğim yazar oldu kendisi .

Yakın zamanda kaybetmiş olmamız da özellikle üzülmeme sebeptir.

Kitaplarla kalın ...

22 yorum:

  1. Sakın kaçırmayalım yani :) sen öyle diyosan doğruduur ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sunun harikalar diyarı,
      sakının altı çizili ama lütfen yani :D

      Sil
  2. Ahmet Cemal'in çevirilerini biliyorum yalnızca, kitaplarından haberim yoktu. Bakayım ben buna. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça ,
      Romanı da varmış Gül Hanım, isterseniz önce ona da bakabilirsiniz:) sevgiler...

      Sil
  3. Ahmet Cemal’i daha önce hiç okumamıştım :) bu yorum üzerine okunacaklar listeme yazıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Funda Dene ,
      kaçırmayın derim :D keyifli okumalar

      Sil
  4. Tavsiye edilen kitapları kaçırmamak lazım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abdullah Özer,
      altı çizilerek tavsiye edilenleri mutlaka okumak lazım :D

      Sil
  5. Çok beğendim İrem'ciğim, gerçekten kaçırmamak lazım cumhuriyetle gerçekten akıl toplumuna adım attık kıymetini bilmek için bu tür kitapları özellikle muhalif kesimlerin okuması lazım....eline sağlık canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürükveben,
      muhalif siyasilere inancım kalmamış olsa da bireylerin bilinci konusunda hala umutluyum , inşallah okusunlar...

      Sil
  6. Edebiyat severler , Tiyatro ile ilgilenenler , Deneme okurları dediğin kişi benim :-) Yazarı daha önce okumamıştım ama bu yorumdan sonra mutlaka okuyacağım. Öneri için teşekkürler Eylem :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şule uzundere,
      siz öğretmenlerin özellikle okumasını isterim şuleciğim , inanıyorum ki seveceksin...

      Sil
  7. Yazarı ilk defa duydum. Ama konular benim ilgi alanıma giriyor. Merakla okuyacağım bir kitap gibi duruyor.

    YanıtlaSil
  8. iyi çevirmen iyi yazaaar.

    YanıtlaSil
  9. Ben de yeni keşfettim yazarı. Cümlelerine de aynen katılıyorum. Bu aralar ne kadar çok anıyoruz o günleri.

    YanıtlaSil
  10. Yazınızdan sonra yazar nazar-ı dikkatimizi celp etmiştir... teşekkürler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeşillenirim blog,
      muhakkak okuyun diyeceklerimden biri hem kitap hem yazar...ben teşekkür ederim ...

      Sil
  11. Ben de okumadim maalesef. Ilk firsatta okuyayim 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      senin oldukça beğeneceğini düşünüyorum Deryacığım :D

      Sil